zaterdag 23 februari 2008

Van alles en nog wat

Uitzicht vanaf het huis

Straatstenen snijden en stampen

Ik kom niet om in mijn tijd, maar sommige dingen wil ik meteen documenteren, anders komt het er nooit van. En zeker de bijzondere gebeurtenissen.
Zoals vandaag bij Kuldipsingh in de Anemoestraat. In eerste instantie ging ik er naartoe om me wat meer te verdiepen in het dievenijzer gebeuren. Tegenwoordig is voor dievenijzer meubelbuis populairder dan het voorheen gangbare betonijzer. Meubelbuis zou moeilijker zijn voor de dieven om doorheen te komen. En dat merk je ook in de prijs:
De prijs van 22 februari 2008 bij Kuldipsingh:
Betonijzer, geribd, 12 m, rond 10, SRD 24,04
Betonijzer, geribd, 12 m, rond 8, SRD 15,50
Betonijzer, glad, 6 m, rond 10, SRD 15,69
Meubelbuis, vierkant:20x20mm x1,50mm dik, 5,80m, SRD 20,01
Meubelbuis, vierkant:25x25mm x1,50mm dik, 5,80m, SRD 36,51.
Het assortiment aan ijzers
Trouwens, wat betreft service en kwaliteit was ik onder de indruk. Toen ik hun kranen bekeek zag ik nergens Grohe staan, terwijl je daar gewoonlijk mee wordt overvoerd in de winkels. Ik vroeg waarom ze daar niet voor hebben gekozen, en ik kreeg een heel bevredigend antwoord. De kranen die Kuldipsingh verkoopt komen uit Polen, maar zijn door hun geselecteerd vanwege de goeie prijs-kwaliteit verhouding, die beter past bij de portemonnee van de gemiddelde Surinamer. Eenmaal zo positief verrast, ging ik nog een stukje verder: verkopen jullie ook gekleurd glas? Jazeker, achterin. Mijn tante reed het enorme terrein van Kuldipsingh op naar het gebouw Geveltechniek. Glas, ramen, grindvloeren van Kuldipsingh

Daarbinnen werd ik meteen bijzonder vrolijk; een grote molen vol met gekleurd glas, zoveel en zo mooi had ik het nog nooit gezien. Ook de ramen (ook tuimel) zagen er trouwens goed uit, en de siergrindvloeren, 50,- euro per m2, worden compleet door hunzelf aangebracht in 3 dagen: 1e dag lijmlaag, 2e dag korrels aanbrengen, 3e dag coating. Nou goed, ik koos een prachtig type gekleurd glas (voor boven het berghok en toilet, om het licht naar de gang vrolijk door te laten) en ging ermee naar boven. Boven liet ik mijn blaadje aan een dame zien. Ik vroeg om de prijs en voorraad van dit glas. Haar gezicht plooide zich langzaam in een lach en ik dacht: oh-oh, nu komt het. “U heeft het zo mooi opgeschreven, maar we verkopen dit niet. Vroeger wel, maar het verkoopt niet, dus….”, “Maar u heeft zo’n mooie molen beneden….”, “Ja, als u het voor een groot project nodig heeft, willen we het wel bestellen”, “Heeft u dan helemaal geen gekleurd glas?”, “Jawel, dit is wat wij hebben”. Gelukkig zat er daar toch ook een mooi exemplaar bij.Huidig assortiment glas van Kuldipsingh

Wat kan ik inmiddels van mijn lijstje afstrepen? Gisteren heb ik bij taxibedrijf Mahonie een zakenrit genomen (25 SRD per uur) en de wandtegels van de badkamer (Vifa Trading) besteld. Deze zijn dezelfde dag geleverd, veel tegels waren kapot bij levering, maar ik mag ze inruilen. Ze werden vandaag geplaatst. De wandtegels van de grote badkamer
Tegels voor de kleine keukens. Dit stond niet eens op mijn lijst, maar door een communicatiestoornis was dit nog niet gerealiseerd. Testament eergisteren laten maken, en gisteren opgehaald; als je onroerend goed bezit in het buitenland wordt geadviseerd je testament in hetzelfde land op te stellen. Gisteren type granito bij BEM gekozen voor een granito aanrecht. De echte bestelling moet nog gebeuren. Deze is weer afhankelijk van de spoelbak en kookplaat die ik erin wil plaatsen. Rene kwam vandaag nog even langs in de Apollostraat en adviseerde om BEM zelf te laten komen voor het opmeten, want een mm. verschil kan al voor problemen zorgen. Dit verzoek had ik ook al telefonisch bij BEM gedaan, maar ik heb geen duidelijk antwoord gekregen. We zullen zien. Vandaag weer de machtiging bij de bank geregeld voor automatische afschrijving van de waterkosten.

Off topic
Nu mijn lijstje iets kleiner begint te worden, wordt ik ook wat rustiger en kan ik meer genieten van het goede leven in Suriname. Vandaag 7 dvd-tjes gekocht van 4,50 SRD per stuk, waaronder een echte orichinees van Jumper. Deze film kwam vorige week donderdag voor het eerst uit in de bioscopen in Amsterdam. En ik doe me natuurlijk tegoed aan het heerlijke eten. Mijn favoriete eettent is op dit moment Marinah’s food corner (hoek Zirkoon/Kristalstraat). Nasi, bami, pampoen met zoutvlees, kouseband met zoutvlees, okersoep op z’n javaans, kandratiki vis, bruine bonen, oftewel een zeer gevarieerd menu, en niet elke dag hetzelfde, elke maaltijd kan je van genoeg groente (kouseband, snijbonen, gommawirie) laten voorzien (dat is bijzonder) en het smaakt zoals een thuismaaltijd Mmmmmm… . Oh, ja, tot nu elke morgen gymnastiek gedaan, zoals mijn oma het noemt. Dus heb ik al dit lekkere eten ook verdiend, haha….

Geen opmerkingen: