zondag 17 februari 2008

Eerste indrukken

Gisteren ben ik in Suriname gearriveerd en vandaag heb ik de Apollostraat bezocht. Dat was natuurlijk vreselijk spannend.....!
Globale indruk: behoorlijk tevreden.
Helaas niet dik tevreden want twee zaken waren onacceptabel; het mica-"glas" en op sommige plaatsen de shutters. Verder schrok ik van de heuvel die je op moet klimmen om bij het huis te komen, maar na de verhalen te hebben gehoord over hoe hoog het water soms komt, is de conclusie dat de straat te laag ligt en het perceel eigenlijk goed. Dus dat laten we zo.
Het mica-"glas" van de luiken. Tja, dat was een groot communicatieprobleem. Ik had begrepen dat het dezelfde eigenschappen als glas heeft, maar dan alleen van kunststof... een soort plexiglas dus. Nou, dat is het dus niet. Het laat niet of nauwelijks licht door. Dit moet vervangen worden. Het is echt geen gezicht, al ziet het er op de foto niet zo heel raar uit (van het middelste luik is de beschermingslaag al verwijderd van de andere niet).
De shutters. Hier en daar zijn er zulke grote spleten dat er zelfs bijen doorheen kunnen vliegen. Ook dat moet anders.
De reis was trouwens interessant. In het vliegtuig zat ik naast een heer die namens de Gemeente Amsterdam binnen het project Richelieu werkt. In de bus was ik druk in gesprek met een Nederlandse meneer die een klein bouwbedrijf in Nederland heeft, betoverd is geraakt door Suriname en hier een huis wil gaan bouwen. Verder.... wat is het toch heerlijk warm hier!!

5 opmerkingen:

Anne the Man zei

Dat klinkt allemaal heel goed. Als je bedenkt dat het heel normaal is, dat er altijd wel wat hersteld moet worden, of omdat het niet goed is gedaan de eerste keer (shutters) of omdat het in de praktijk niet werkt zoals verondersteld (mica). Dat soort dingen heb je altijd. Het project is dus heel goed gelopen. Petje af voor je planning en voor Wahabs uitvoering.

Anoniem zei

Veel plezier daar!!
Hier vroor het vanmorgen een paar graden.

Anoniem zei

Ach ja, niet alles kan in 1x perfect zijn. Je ziet er op de foto in ieder geval trots uit! Leuk!

Groeten Frits

Anoniem zei

Hey Monique,

mooi huis heb je daar in Switi Sranan. Je mag inderdaad blij zijn dat het iets hoger ligt dan de rest van de buurt (zie: http://pieterinsuriname.wordpress.com/tag/wateroverlast)
Ook hartelijk bedankt voor de link op jouw site naar mijn blog.
Wie weet loop ik je ooit nog eens tegen het lijf in Par'bo.

Tan bun,

Pieter

Monique Chelius zei

Anne, dankjewel voor de bemoedigende woorden! Die helpen echt. Ik raakte toch even goed in de mineur toen ik de shutters en mica raampjes zag.
Maarten, het is winter in Suriname. Tante Helen heeft gisteravond 23,8 graden gemeten. Ik slaap met een deken.
Frits, ik ben zeker trots. En toen gister de wateraansluiting geregeld was, drong het echt goed tot me door dat het huis al behoorlijk leefbaar is.
Pieter, bedankt voor je reactie! Je foto's zijn erg indrukwekkend. Hoewel de Apollostraat ook wel een rivier kan worden heb ik begrepen. Maar de komende jaren zit ik inderdaad wel droog in het huis.
Groetjes,
Monique