donderdag 28 februari 2008

De actielijst wordt kleiner

Tip: Voordat je bij SWM de bouwkraanaansluiting om laat zetten in een huisaansluiting is het wel handig om eerst bij CBB je perceelnummer om te hebben gezet naar een huisnummer.
De laatste cijfers van je SWM aansluitnummer zijn namelijk je perceel- of huisnummer. Ik had het in omgekeerde volgorde gedaan, waardoor de administratie bij SWM twee keer bijgewerkt moest worden. Dessalnietemin heb ik de SWM-zaken eergisteren afgerond. Ik hoef alleen nog m'n borg van de bouwaansluiting op te laten halen; dat kan pas na twee weken.
Status gisteren Apollostraat: een van de kleine keukens, grote badkamer, de schilder en de luiken.Eergisteren heb ik ook mijn stuk gekleurd glas opgehaald bij Kuldipsingh. Met m'n bonnetje kwam ik bij de ophaalloods en zag een jongeman met z'n rug naar de ingang zitten: "Goeiemiddag", zei ik met krachtige stem, waarna een andere jongeman, die voor hem op een bank lag, wakker schrok. Bijna verontschuldigde ik mij, want hij leek erg geschrokken te zijn, hij was blijkbaar in zeer diepe slaap. Hij schudde zijn hoofd even, kneep met z'n ogen, bleef nog even zitten, en toen hij weer bij positieven was, zei hij wat tegen z'n collega, die vervolgens mijn bonnetje in ontvangst nam. Ze kwamen terug met m'n prachtige stuk Maya-geel glas van 198,5x16,5cm. Dit stuk glas van 5 mm dikte kostte overigens 20 SRD, oftewel 5 euro. Ik vroeg ze om er een papiertje ter bescherming om heen te doen, dat was blijkbaar niet standaard. Met het stuk glas gingen we richting Apollostraat. Daar werd het uitgeladen.M'n tante werd daar gevraagd 3 zakken cement met de auto op te halen (ik weet niet anders, dan dat vervoer steeds een bottleneck is in Suriname, ondanks de enorme hoeveelheid voertuigen op de weg). Dat deden we, en toen we terug kwamen had Wahab het stuk glas al op z'n plaats gezet.
Op het moment ben ik druk bezig kranen, wastafels en toiletpotten uit te zoeken. Mijn voorkeur gaat naar een niet al te steil aflopend diepspoeltoilet. De afvoer moet achteronder zijn. Maar dat gaat me niet zo makkelijk af. Of ik zie helemaal geen diepspoel, of het loopt te steil af. Dus, zoals het naar uitziet worden het waarschijnlijk dan toch vlakspoeltoiletten. Duoblokken zijn een stuk duurder, dus kies ik wellicht voor aparte waterreservoirs of cisterns, zoals het hier wordt genoemd. Het sanitair kiezen is voorbereidend werk. De aanschaf en plaatsing wil ik pas doen nadat het huis volledig is ingepakt in dievenijzer. Het maken van dievenijzer is overigens een paar dagen vertraagd, want het ijzer was niet op voorraad. De lasser wacht op de levering.
Eergisteren waren de herstelde luiken alweer door de timmerman langs gebracht en gisteren zag ik dat ze weer op hun plaats waren. De schilder kijkt niet echt uit naar deze verfklus; "mi frede a wroko diesie", zei hij. Ik ben benieuwd of hij iemand anders hiervoor gaat inschakelen. Ik ben trouwens erg tevreden over het werk van de schilder. Hij is niet de goedkoopste, maar hij werkt heel onafhankelijk, komt met suggesties voor duurzaamheid (vooral waar het om vocht gaat), en is heel goed in de afwerking.
Vandaag heb ik bij Assuria het woonpolis formulier ingeleverd. De in te vullen lijst kan je overigens via e-mail opvragen. Deze vul je, voor zover mogelijk, helemaal in. Je stuurt het op of levert het af bij de balie van Assuria. Na ongeveer 8 werkdagen, zo is mij net verteld, wordt ik gebeld. De taxateur is dan al met jouw lijst naar de lokatie geweest om te kijken of het klopt. Je ontvangt dan een vrijblijvende offerte.
Vandaag heb ik ook een bezoek gebracht aan PPS in de Burenstraat. Ik heb daar samen met een medewerker een formulier ingevuld. Toevallig is hij morgen in mijn buurt, dus belt hij mij dan voor een inspectie. Een kennis van de familie heeft de beveiliging van zijn huis laten installeren voor 700 USD en betaalt jaarlijks 204 USD. Ben benieuwd wat het voor mij wordt, ik vermoed hoger, gezien de hoeveelheid ramen en deuren van de aparte woonunits.
Vandaag ook naar Home Shopping Delivery Service geweest in de Wagenwegstraat. Daar heb ik de eerste gaskookplaat met wokbrander gevonden. Maar ik ben er nog niet uit. Of ik voor een inbouwplaat ga of een losstaand fornuis. Ik moet wel opschieten met deze keuze, want het is van belang voor het granito aanrecht. Bij Ronan heb ik een gigantisch indrukwekkend amerikaanse fornuis gezien; de Frigidaire PLGF659EC voor 6720,- SRD. Da's niet mis, maar dan heb je ook wat.

Off topic
Gisteren heb ik een ochtendje vrij genomen met een bezoek aan m'n favoriete markt, de Kwattamarkt. Dit bezoek begint altijd met een overheerlijke saoto-soep als ontbijt. Daarna lekker gewandeld en wat inkopen gedaan. Gelukkig is het nu net de juiste tijd voor brede-bon-krawkraw (chips). Zo ontzettend lekker!! Ik heb dus meteen 4 grote pakken gekocht om mee te nemen naar Nederland.Na de Kwattamarkt zijn we nog even door het Sekrepatu complex gereden.
In de late middag kwam Rene nog op bezoek. In eerste instantie voor wat gerichte vragen omtrent de afwikkeling van onroerend goed zaken in Suriname. Maar natuurlijk konden we ook wat ervaringen uitwisselen. Hij gaf als tip om De Plantage op te zoeken. Dit zou een heel aantrekkelijk toeristisch trekpleister moeten zijn; echt een tropisch paradijs. Het stond tijdens mijn vorige "vakantie" al op m'n lijstje, maar toen is het er ook niet van gekomen. En nu is ook de Berg- en Dal kabel zweef-vlucht eraan toegevoegd. Over het algemeen ben ik best huiverig als het om gevaarlijke attracties gaat in Suriname, maar m'n neef Danny was zeer onder de indruk over de professionaliteit van de mensen daar. Vooral de laatste zweef-vlucht over de rivier met hoge snelheid schijnt spectaculair te zijn.

Geen opmerkingen: