dinsdag 27 november 2007

De waterinstallateur

Tot nu toe is de waterinstallatie het enige wat niet gesmeerd loopt sinds de bouw is begonnen. En als ik eerlijk ben, heb ik dit aan mezelf te danken. Ik heb me veel te lang afhankelijk opgesteld van anderen, en daardoor veel te lang gewacht op de waterinstallateur met goeie naam, die in het binnenland was en maar steeds niet terugkwam. En toen hij eenmaal terug was, moest hij uiteindelijk weer gauw terug. Dus nu heb ik veel te laat de tweede man met goeie naam ingeschakeld, waardoor de werkzaamheden enigszins stagneren. Want inmiddels zijn alle vloertegels gelegd, behalve een paar tegels waaronder de waterinstallateur nog moet hakken. Wahab kan niet doorgaan met de wandtegels, want daar moet de waterinstallateur nog doorheen. Inmiddels worden de gipsplaten aan het plafond door de schilder geëgaliseerd, behalve het deel waar de waterinstallateur nog doorheen moet. De waterinstallateur springt ook geen gat in de lucht voor deze job, want hij moet veel meer hakken (door de gepleisterde muren) dan hij anders zou doen. Volgens de voorschriften van de SWM moet aanvoer van heet water via de vliering lopen, dus ook Wahab houdt z’n keurig geplaatste gipsplaten aan het plafond nu nauwgezet in de gaten. En als klap op de vuurpijl heeft zich ook nog een ietwat pijnlijk akkefietje voorgedaan. Ik mag blij zijn als deze waterinstallateur goed werk aflevert.
Tijdens mijn vakantie in Suriname heb ik samen met de waterinstallateur alle tappunten doorlopen. Tappunten voor koud water (toiletten, wastafels, wasmachine, buitenkraan, hydrofoor en boiler), tappunten voor warm water (douches, keukens en wasmachine) en 3 voetkranen om de 3 woonunits afzonderlijk af te kunnen sluiten. De installateur kwam over als een vakkundig man. Hij vertelde mij dat voor een zonneboiler een andere aansluiting nodig is dan voor een reguliere boiler, maar de zonneboiler aansluiting kan eenvoudig later aangelegd worden. (Het liefst zou ik zonnepanelen voor warm water aanschaffen, maar vanwege de hoge aanschafkosten en enorme diefstal in Suriname heb ik hier nog niet voor gekozen; ik zal me eerst nog moet verdiepen in de beveiliging van de panelen.) De waterinstallateur rekende ook voor me uit: met een 50 gallon boiler voor 3 douches zit ik wel goed. Ook gaf hij het advies bij aanschaf van koud- en warm waterkranen rekening te houden met de afstand tussen beide kranen, bij de wasbakken (wastafels) in Suriname is dat 15 cm. Hij vertelde me ook over de procedure. Na accorderen van de offerte, zou hij de tekening met aansluitpunten bij het SWM indienen voor goedkeuring. Dit kan 1 á 2 weken duren. En als ik het goed heb begrepen komt de SWM de aanleg controleren conform KIWA keur. Ik moest nog even nadenken over zijn offerte. Uiteindelijk heb ik hem vanuit Nederland gebeld en zijn we tot een akkoord gekomen. Ik heb mijn tante, zijnde mijn financieel manager, ingelicht; de waterinstallateur zou langskomen voor zijn voorschot. Nu bleek dat deze meneer het blijkbaar niet zo nauw neemt met de ongeschreven regel in Suriname om bezoek- en werkkleding te scheiden. Dus kwam hij, wellicht van een andere klus, bij mijn tante aan. Door zijn ongewone verschijning vertrouwde mijn tante de situatie voor geen meter. Uiteindelijk heeft zij mijn neef, die de goede man had voorgedragen, erbij gehaald om zijn identiteit te verifiëren, er zijn in totaal 3 kwitanties (1 namens de installateur en 2 namens mijn tante) ondertekend en de man heeft uiteraard zijn verwondering uitgesproken over deze overduidelijke wantrouw. Ik hoop van harte dat mijn neef de zaak heeft weten te sussen. Ook hoop ik dat Wahab zijn ongeduld niet op de installateur uitleeft, want vooralsnog treft deze meneer geen enkele blaam. Ik kan van hieruit nu alleen maar duimen. Blijkt de man ondanks al deze omstandigheden goed werk af te leveren, dan zal ik hem zeker bij anderen durven aanprijzen.

Aan de bouwdocumenten heb ik overigens de uiteindelijke bouwvergunning toegevoegd. Deze kan je hier terugvinden.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo Monique,

de groeten van een geremigreerde euro-suri die bij toeval op je site terecht is gekomen,maar er degelijk veel aan heeft.

Tan bun,

Alida

Monique Chelius zei

Hallo Alida,

Blij te horen dat je wat aan mijn site hebt. Ben je aan het bouwen in Suriname? Vreemd genoeg heb ik geen mailtje ontvangen toen je je bericht hier achter liet, dus is mijn reactie nogal laat. Groetjes vanuit Nederland, maar over een maandje zit ik weer even in warm Suriname.
Monique

Anoniem zei

Hi Monique,

wat leuk dat je naar sur komt. Ben je trouwens ook van plan om te remigreren of bouw je een vakantie huis? Als je er bent mag je me gerust bellen op 08956921 (schroom niet hor!!).Dan kunnen we misschien wat tips en tricks uitwisselen.
Voor nu, tan bun en groetjes,

Alida

Monique Chelius zei

Ik zal je zeker bellen in Suriname, Alida!!! Ik heb je nr al opgeslagen in m'n Su-telefoon. Ben ik van plan te remigreren of is dit een vakantiehuis? Allebei, maar in omgekeerde volgorde. Hoe rijp ik ben voor het remigreren zal zich wel uitwijzen wanneer ik in m'n eigen woning kan verblijven. Ik hoop in Suriname van je te horen hoe jij tot de remigratie stap bent gekomen. Ik vind het niet zo'n makkelijke hoor.

Tan bun! Monique

Anoniem zei

Hallo vrouw,

dat bellen is zeker afgesproken!!
En wat betreft je remigratie....we zullen er hard aan werken. Ik gun het echt een ieder en weet wat het voor mij heeft betekent.En geloof me....ik lul niet uit mn nek en maak het niet mooier dan het is.... maar ik heb er nog geen dag spijt van gehad. Maar goed, ik hoor je als je er bent. KOM GAUW NE.

Doeiii