donderdag 8 november 2007

Dievenijzer enzo.

Ik denk dat ik vandaag 90% van alle in Paramaribo aanwezige dievenijzer motieven heb gezien. Tot vandaag ging mijn voorkeur uit naar een simpel honingraat model voor de ramen die shutters krijgen, maar gelukkig ben ik een mooie tegengekomen (foto 1), die het raam siert en bijna een toegevoegde waarde heeft i.p.v. het gevangenisgevoel uitdraagt. Hoe kan ik het huis met dievenijzer beveiligen zonder dat het op een gevangenis lijkt en in plaats daarvan zelfs het huis verrijkt? Al vanaf het eerste ontwerp van het huis loop ik al met deze vraag rond. Het liefst zou ik allerlei dieren- en plantenmotieven in het dievenijzer verwerken, maar ik ben bang dat de laskosten hiervoor erg hoog zullen uitvallen. In ieder geval heb ik een aardig alternatief gevonden voor de schuifdeuren (foto 3), mocht mijn bananenboom motief (foto/plaatje 2) te duur zijn.
Vandaag ben ik ook bij mensen thuis naar hun inbouwkeuken wezen kijken. Deze is duidelijk door een vakman gemaakt. Ik heb nu zijn naam en telefoonnummer. Wederom volg ik niet de Surinaamse standaard, dus geen inbouwkeuken voor mij, als het anders kan. Elk stuk aanbouw of meubilair waar ongedierte zich ongezien in kan ophouden probeer ik uit de weg te gaan. Verrijdbare kastjes onder een solide aanrechtblok spreken mij meer aan. Gezien het vakwerk van deze timmerman zou hij daar geen probleem mee moeten hebben.

In de vooravond (vandaar de schemerige plaatjes) zijn we nog even langs de Apollostraat geweest. De schroten van het dak hoeven alleen nog aan de achterkant geplaatst te worden. Het was trouwens erg druk daar. Familie en vrienden van de wachter waren op bezoek en heel wat buurkinderen liepen rond. De wachter dacht dat ik boos zou zijn, maar eigenlijk vond ik het best leuk om al zoveel leven in het huis te zien.

Als laatste nog even een uitstapje uit het bouwnieuws. Gisteren heb ik met een mede- Eurosurinamer op vakantie in de stad gewandeld. Hij wist me de laatste uitdrukkingen in Suriname te vertellen:
- Die DVD die je hebt gekocht, is dat een origineel of orichinees? En…
- Deze auto heeft geen AIRCO, maar ARKO. Alle Ramen Kunnen Open!
Oh, en vandaag heb ik voor het eerst een blik Parbo Bier gezien. Deze is ongeveer 3 weken al te koop. Natuurlijk heb ik ‘em geproefd. Heerlijk! Ik merkte geen verschil met de djogofles.

Geen opmerkingen: