dinsdag 6 november 2007

De zoektocht gaat voort

Gisteren had mijn tante Anita zich helemaal vrijgemaakt om ons naar allerlei bouw- en met name tegelwinkels te vervoeren. Om met goede energie te beginnen was het startpunt vanochtend Chris Rotishop in de Maystraat. Een betere energiebron dan een Roti van Chris kan ik me niet bedenken. Wat was het resultaat van de dag?
Het lijkt erop dat ik voor (wellicht 2e keus) dubbel gebakken 30x30 vloertegels van Malhoe (aan de Kwattaweg 380) ga. Deze zijn weliswaar duurder dan de tegels die ik bij Vifa Trading heb gevonden, maar hebben meer klasse, de prijs is 55 SRD per m2.

Tot nu toe mijn favoriete vloertegels met een optionele terrastegel ernaast, met optionele wandtegel, andere mooie tegels van Malhoe.
Ik heb overigens de 1e keuze winkels gevonden hoor. Heel indrukwekkend. De ene was Tropical home center aan de Prinsenstraat 91-95 met prachtige tegels uit Brazilië, dus ietsje anders dan wat ik in Nederland heb gezien. Hier ben ik ook eindelijk de mooie mozaïek tegels tegen gekomen, maar jammer genoeg kon men mij daar geen prijzen vertellen, dat moest eerst uitgezocht worden. De andere 1e keus tegelwinkel van vandaag was Harsons Trading aan de Gonggrijpstraat 129, de eerste winkel die ik in Suriname ben tegengekomen die tegels uit Nederland (Maastricht) levert. En ja hoor, hier hebben ze warempel ook die mooie afgeronde afwerkingtegels, evenals prachtige terracotta tegels waar ik voorlopig alleen nog maar van zal dromen. Je kunt er tegels bestellen voor 22,- € per m2. En ja, de chinees om de hoek heeft misschien iets wat er uit de verte op lijkt voor 22,- SRD per m2. Voor ieder wat wils!
Tijdens deze zoektocht raakte ik aan de praat met een medewerker die vanuit de zaak in veel bouwprojecten deelneemt. We hadden het over de vele bouwprojecten die in Suriname zo vreselijk uit de hand lopen. Mensen die in Nederland foto’s ontvangen over de voortgang van hun bouwproject, maar vreselijk blijken te worden opgelicht, de foto’s blijken van andere huizen te zijn en soms doet hun eigen familie mee aan deze frauduleuze zaken. Hij was van mening dat 9 van de 10 bouwprojecten vanuit Nederland uit de hand lopen, waarop ik hem dan vroeg: welke aannemers hebben dan wel een goeie naam? Wie is er dan wel betrouwbaar? Hij kon mij 3 namen leveren, een groot bedrijf en twee kleinere, nl. Bouwbedrijf Kiesel en de andere twee: Lincoln N.V. en RHC. Hij gaf mij ook meteen twee architecten met een goeie reputatie door: Tjin a Djie & Partners en Derrick Emanuels. Eergisteren ben ik zelf langs gegaan bij een duitse architecte die ik tijdens mijn lange vakantie had ontmoet. Zij woont nu in Suriname, is zelf aan het bouwen, maar is ook met tal van bouwprojecten bezig. Ik vroeg haar of ze nog iets had gedaan met het idee om een bouwadviesbureau te beginnen. Daar had ze nog niets mee gedaan, maar toen ik haar vertelde over mijn weblog, zei ze dat men haar wel mag mailen met vragen. Heel wat mensen, zei ze, menen dat bouwadvies meteen erg duur zou moeten zijn, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Ik mocht haar e-mail adres hier vermelden: g.giessler@web.de. In Suriname is zij bereikbaar op 08-687811. N.a.v. haar advies heb ik voor gipsplaten aan het plafond gekozen. Ik was niet zeker of dit hitte zou vasthouden of niet, en volgens haar maakte het niet of nauwelijks uit in vergelijking met de gangbare triplex platen.
Ik was erg verrast om te zien dat er in Suriname nu een Bouw- en Woonkrant is. Hier zijn, puur voor een indruk, wat foto’s van de stukken die ik zelf interessant vond.


Natuurlijk kon een bezoek aan de Apollostraat op deze dag niet uitblijven. Blijkbaar is de bekisting voor de plastic schroten inmiddels gereed, want er was al een hoekje bekleed. Later op de dag kreeg ik een telefoontje van Wahab. Hij had een schilder op bezoek; ik heb nu voor vrijdag a.s. een afspraak om mijn schilderwensen duidelijk te maken. Ik moet o.a. doorgeven waar ik olieverf wil en waar niet i.v.m. de vochtigheid. Af en toe denk ik: waar ben ik toch aan begonnen? Zoveel beslissingen….! En die moet ik allemaal maken, en omdat ik heel veel toch iets anders wil dan wat gangbaar is, maak ik het mezelf wel moeilijk. Wahab krijgt bijvoorbeeld heel veel vragen over het grote raam aan de voorkant. Dat is erg ongewoon in Suriname. Dat klopt. Ik “geloof” niet in het nut van de woonkamer/voorzaal in Suriname. Met het grote raam wil ik buiten naar binnen halen, en we zullen aan het eind van de rit wel zien of het is gelukt.

Voor de liefhebber heb ik wat foto’s van de pagina’s met aannemers uit de Suriname Yellow Pages.Addendum september 2009:
de Yellow Pages Suriname volledig gedigitaliseerd

Ik ben overigens niet alleen maar aan het werken hoor.

Groetjes uit Paramaribo !!!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Monique, je doet het goed. Ik ben wel geen kenner op het gebied van huizen bouwen maar volgens mij gaat het allemaal best voorspoedig.
Wel vind ik het een beetje gemeen van je dat je het ons hier in het herfstige NL lekker zit te maken met Chris' rotishop en cocktails bij Torarica.

Veel succes met alles!
Maarten

Anoniem zei

Hoi lieve Monique, Het schoot me vandaag pas echt te binnen dat ik je weblog kon raadplegen om te lezen hoe het gaat bij je. Ik zag dus net pas met tranen in mijn ogen je prachtige huis. Wat ontzettend knap toch van je dat je zover gekomen bent. En wat goed dat je iemand als Wahab "hebt", iemand op wie je kunt vertrouwen. Dit wordt een waar meesterwerk als je het mij vraagt. Je hebt nog een week en ik hoop dat je veel kunt regelen, maar ook genieten!! Hier stormt en regent het, ook leuk. Veel liefs voor jou en hartelijke groeten voor je moeder! Juliette