dinsdag 1 december 2009

Prefab bouwen in Suriname

Afgelopen zondag was ik op de Jaarbeurs in Paramaribo, waar ik drie stands voor Prefab bouwen in Suriname tegenkwam. Ik wist niet dat er zo'n diversiteit voor prefab bouwen werd aangeboden. Ik keek eerst rond bij Reno International nv. Daar zag ik het materiaal waarmee gebouwd wordt. Zowel de binnen als buitenmuren zijn opgevuld met polyurethaan. Ik vroeg naar de prijs per m2 voor sleutelklare woningen; 400,- euro per m2.
Bij de stand van Structura nv hoorde ik dat hun voorbewerkt naaldhout (anti-termieten) uit België komt. Zij leveren prefab dakspanten en houten wandstructuren voor de aannemer en zelfbouwer, maar ook sleutelklare woningen. Zij werken met Fermacell panelen (vezelversterkt en gipsgebonden). Als ik prefab zou bouwen, dan zou ik zeker voor deze manier van bouwen gaan. Hun prijs per m2 ligt ook een stuk lager. Ze werken met drie partners; Xella, Jonckheere en Euro Panels. Structura NV heeft een prachtige informatieve folder op www.structura.sr. De stand van de laatste Prefab bouwmethode heb ik snel weer verlaten. Dat was op basis van opgevuld PVC.

Wanneer ik door Paramaribo wandel zijn het toch de Bruynzeel woningen die mij het meeste aanspreken. Misschien is het een stukje nostalgie uit vroeger tijden, maar hoe dan ook vind ik ze erg oogstrelend. Maar houten woningen vergen veel onderhoud, ik weet niet of ik dat zou kunnen opbrengen.

Ik ben inmiddels bezig de laatste kastjes in elkaar te zetten.
Dat gaat toch een stuk langzamer in de tropen dan in een koud klimaat; ik ben wat lomer, zweet meer, drink meer en kan het niet laten me af te laten leiden door muskieten. Als ze erg vervelend zijn ga ik achter ze aan met de kruimeldief.

De schilder is van vele markten thuis!Het gewicht van de tros bacoven hebben we geschat op 30 kilo.
Ik geniet nog steeds vollop van de rijke natuur om me heen. Toen ik gisteren met de sanitair/hydrofoor installateur achter het huis liep sprong een kleine leguaan snel weg en dook meteen de trens in. Voor het eerst zag ik een leguaan zwemmen, hij schoot pijlsnel door het water heen. Soms is het ietsje minder, al die natuur, want eergisteravond landde pardoes een vliegende kakkerlak op m'n schouder, yikes!

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Monique
Ik ben heel lang niet meer op je blog geweest, maar wat geweldig die vorderingen ! Groetjes en succes Claudia

Mytrader Ltd zei

Hoewel de prefab bouwtechnology en materialen zijn

kinderschoenen na 15 jaar wel zijn ontgroeit, zie je nog

steeds de oude modellen en bouwmaterialen vaak

terugkomen.

Er zijn de afgelopen jaren nieuwe bouwmaterialen

ontwikkelt die duurzamer (25-50jr) zijn (in plaats van

tot 15 jaar), en technieken die het mogelijk maken nog

sneller te installeren. De kosten zijn praktisch

hetzelfde voor huizen. Vaak zijn de laatste designs veel

intelligenter, betere isolatie,eco-vriendelijker en

chiquer.

Kwalitatieve bouwmaterialen en elegante prefab designs

zijn wat mij betreft de toekomst voor Suriname.


http://www.mytrader.nl/prefab-woning/

Mytrader Ltd zei

Hoewel de prefab bouwtechnology en materialen zijn kinderschoenen na 15 jaar wel zijn ontgroeit, zie je nog steeds de oude modellen en bouwmaterialen vaak terugkomen.
Er zijn de afgelopen jaren nieuwe bouwmaterialen ontwikkelt die duurzamer (25-50jr) zijn (in plaats van tot 15 jaar), en technieken die het mogelijk maken nog sneller te installeren. De kosten zijn praktisch hetzelfde voor huizen. Vaak zijn de laatste designs veel intelligenter, betere isolatie,eco-vriendelijker en chiquer.

Kwalitatieve bouwmaterialen en elegante prefab designs zijn wat mij betreft de toekomst voor Suriname.
Wij kunnen u hierin adviseren.

Mytrader Ltd
http://www.mytrader.nl/prefab-woning/