zaterdag 28 november 2009

Verschepen naar Suriname

Vandaag was het een erg warme dag. In de middag was er geen zuchtje wind. En laat ik nou precies deze dag hebben uitgekozen om de zomen van m'n gordijnen te strijken, en wel met een deadline om 17:00 uur, want ze zouden opgehaald worden door een kennis die bereid was de zomen te stikken. Maar ik had tijd zat, dacht ik, ik kon het rustig aan doen.
Niets was minder waar; ik werd erg prettig onderbroken door een telefoontje:"M'n schat", zei de dame aan de andere kant van de lijn, "de kist kan vandaag al afgeleverd worden" en dus niet pas maandag, zoals eerder afgesproken. De gordijnen liet ik links liggen en belde meteen mijn favoriete Taxi-lijn Taxi Tourtonne (vaste tarieven, geen oplichterij!), maar er waren geen wagens binnen. Blijkbaar vond iedereen het te heet om te lopen of de bus te pakken. Nou ja, pet op, en dan maar met de benenwagen in de hete zon naar de Apollostraat.

En ja hoor, mijn zeevracht is gearriveerd!! Wat een opluchting. Het is natuurlijk altijd even spannend of zoiets goed zal gaan. De colli's waren stevig bekist en geplastificeerd door de verscheepmaatschappij; ik verwacht daarom dat alles in goeie staat is. Aan het echte uitpakwerk moet ik nog beginnen.
De tip om te verschepen met Transolution heb ik al een poos geleden van een bloglezer gekregen. Ik heb de tip ook aan anderen doorgegeven, terwijl ik er zelf nog geen gebruik van had gemaakt. Maar nu was ik zelf aan de beurt, en ook ik ben dik tevreden.
Omdat ik er erg tegenop zag om zelf het inklaren bij de douane te regelen heeft Transolution dit voor mij gedaan.
Ik heb bij twee verschillende firma's mijn waren gekocht, en daarom met beide afgesproken dat ze deze op dezelfde dag zouden aanleveren bij Transolution. Transolution heeft een bekisting voor de colli's gemaakt en na een paar dagen zou de boot vanuit Nederland vertrekken om 10 á 12 dagen later aan te komen in Suriname. In november 2009 was de prijs voor het verschepen 135,- euro per kuub. Heb je het inpakken niet zelf gedaan, dan komen er nog inpakkosten bij, vervolgens de kosten voor het inklaren en invoerrechten, en tenslotte, als je dit ook niet zelf doet, afgifte en transportkosten. Natuurlijk kost deze (bijna) door-to-door service wat, maar het scheelt heel veel gedoe! De kosten voor invoerrechten/inklaren zijn afhankelijk van de waarde van de koopwaren. Dit wordt in Suriname aan de hand van een tabel bepaald. Bijzonderheden weet ik niet, alleen dat het even pijn deed toen ik hoorde dat dit bedrag 1/3 van de waarde van mijn artikelen was. Maar... neem kopieën van je (b.t.w.) bonnen mee naar Transolution, zodat je later de b.t.w. kunt terugvragen!

Terug op mijn verblijfadres stond het strijkwerk nog te wachten. Yikes!
Maar omaatje lief had een portie tjauw-min voor me besteld, dus kon ik eerst nog even bijtanken. De deadline heb ik gehaald en ik had zelfs nog energie over om dit verslag te schrijven en up-te-loaden in "mijn" Chinese internetcafé.

4 opmerkingen:

julie zei

Wat een goed bericht, Monique. Dus nu kun je gaan inrichten! Ik hoop dat alle schroeven en bouten er ook bij zitten! Veel succes, plezier en veel liefs, Juliette

Anoniem zei

Hallo monique.Hoop over alniet te lange tijd ook in su tekomen wonen en maak dus dankbaar gebruik van je ervaring en andere belangerijke info.Je hebt een prachtig huis en wens je veel geluk in onze swieti sranan.Wij zijn zelf ook bezig te bouwen en zijn daar heel tevreden over.Alleen de info over het verblijf en inklaren van huisraad is niet duidelijk.Zou ik misschien per mail e.a mogen vragen.helena5980@hotmail.com.Hartelijk dank alvst.geniet ervan.suzan

Monique Chelius zei

Juliette, alles kasten zijn nu opgezet, ik kwam geen schroefje of boutje te kort! Het is grappig, wat simpele relatief goedkope kastjes zien er hier zo chique uit. Vol bewondering zitten bezoekers rond te kijken. Vanwege de inrichting alleen zouden zij eigenlijk willen huren. Grappig!

Suzan, dankjewel voor je leuke reactie! Geweldig dat je de grote stap gaat wagen. Mail me vooral op moksi@online.nl, dan kan ik je gedetailleerde informatie geven.

Anoniem zei

wat ik zocht, bedankt