zaterdag 5 december 2009

De eerste nacht

Zeer vermoeid van een zware werkdag viel ik gisteravond laat in slaap, maar..... deze keer wel in m'n eigen bed in de Apollostraat, voor de allereerste keer. Wat een genot; vooral het wakker worden en te realiseren waar je bent. De zon scheen flauwtjes door mijn effe bruine gordijnen en toen ik in de richting van het raam keek, viel het me op dat dievenijzer ook z'n charme kan hebben. Door de combinatie van zon, shutters en dievenijzer had ik plotseling een prachtig dieprood patroon op de gordijnen. Even later liep ik door het huis en opende alle ramen en shutters, er kwam een klein vogeltje binnenvliegen, maar die vond z'n weg ook snel weer naar buiten. Zo'n ochtend is bijzonder, dat is zeker, ik moet later nog eens goed nadenken over de openbaringen die ik deze ochtend had.
Mijn grote badkamer heeft slechts één nadeel; ik wilde er niet meer uit. Maar mijn telefoon ging af, dus ik moest wel. Mijn neef wilde nu langskomen i.p.v. later in de middag om de elektriciteitsaansluitingen af te ronden, waaronder een handige schakelaar voor de hydrofoor. Hij kwam met z'n vaste werkploeg en dit ging gelukkig heel anders dan met de "tegelzetter", nl. vlot en efficiënt!

Voltage hydrofoor
Ik vroeg hem hoe het nou zat, of je je hydrofoor beter op 220 of 110 volt kan draaien. Beide hebben hun voor en nadelen. De hydrofoor draait een stuk zuiniger op 220 volt en wanneer hij aanslaat zal je niets merken aan de verlichting, die bij 110 volt even flikkert. Maar mocht er eens één fase uitvallen, en de 220 volt wordt niet bereikt (komt zelden voor), dan zal je de hydrofoor uit moeten zetten. Doe je dat niet, dan zal het apparaat harder draaien en kunnen onderdelen doorbranden.

Kosten brombere
Tenslotte niet het leukste onderwerp, maar wel handig op te weten.
Mijn oom vertelde dat onlangs zijn toilet verstopt was. 25 jaar lang was zijn septictank niet geledigd, en misschien was het moment dan eindelijk gekomen dat dit zou moeten gebeuren, want het water van het toilet kwam na het doortrekken terug naar boven.
Hij moest de opruimingsdienst (A-kan-hari/A-kan-swari) erbij halen; het leegpompen van de septictank kostte SRD 175,- (in Wanica). Maar dit loste het probleem niet op, en eigenlijk was het zelfs na 25 jaar nog niet nodig om de septictank de ledigen. Het probleem zat in de toevoer naar de septictank. Het Brombere voertuig was ook uitgerust met een uitzuigsysteem voor deze buizen en dit bleek wel te helpen, kosten SRD 75,-. Het ging allemaal heel snel, in een half uur was alles gedaan.

4 opmerkingen:

julie zei

Hoi lieve Monique! Van harte gefeliciteerd met je eigen huis. Dat je er maar veel en lang in goede gezondheid en met veel plezier mag wonen en slapen. Geniet nog maar lekker! Hier regent het nog steeds...
Veel liefs, Juliette (en Arie)

Maarten zei

Je eerste overnachting in je eigen huis! Gefeliciteerd!!
Waar kan ik boeken voor een van de gastenverblijven?

Hopelijk komt het helemaal goed met de tegeltjes en al de andere dingen die nog moeten gebeuren.

Veel liefs vanuit NL van je collega's (Maarten, Elwin, Sander en Ronald die hier nu ook in de kamer staan te kletsen)

Monique Chelius zei

Dank jullie wel voor de felicitaties!!

Juliette, hier begint het eerst heel hard te waaien voordat de harde regen komt. Leuk, die waarschuwing, kan je alvast de ramen sluiten.

Maarten, je kan bij mij boeken, want zoals het er nu naar uitziet moet ik hier maar blijven; ik viel zowat van m'n stoel toen ik vandaag de offerte voor de elektronische beveiliging kreeg. Ik heb maar meteen een nieuwe afspraak met een andere club gemaakt.
Als ik blijf moet ik wel beter gaan opletten, want de vogeltjes komen ongemerkt binnenvliegen om m'n bacove te stelen!

Maarten zei

Als de vogeltjes je enige problemen zijn dan denk ik dat je zeker blijft :-)
Geniet er lekker van! Ik weet hoe het voelt om in Su te zijn.