dinsdag 29 december 2009

Wonen in Suriname, deel 1

Haha… ze heeft twee weken in haar eigen huis in Suriname gewoond en dan al weten hoe het is om in Suriname te wonen? Nee, natuurlijk niet, maar de verschillen met wonen in Nederland springen er in zo’n eerste periode wel meteen uit. Hoe langer en vaker ik daar zal zijn, hoe meer deze verschillen zullen vervagen. Daarom lijkt het me handig om ze meteen maar neer te pennen.

Ik zal niet dwepen over hoe geweldig het is om voor het eerst in je eigen huis in Suriname te wonen. Wel zal ik de opmerkelijke dingen beschrijven, waar ik in eerste instantie geen rekening mee had gehouden.

Het dierenrijk
De natuur is overweldigend en zeer aanwezig, zelfs al woon je in de stad en heb je je hele erf met straatstenen bedekt. Want hoe vaak vliegt er hier in Nederland een vogel je ene raam binnen en de andere weer uit? Of komen vogels ongemerkt binnen om aan je bananen te pikken. Of proberen straathonden je woonkamer binnen te lopen? Of zie je s’avonds in je slaapkamer een vuurvliegje zachtjes oplichten?
Dat zijn wonderlijke en grappige incidentele bezoekjes.
De constante bezoekjes zijn minder leuk, want dat zijn de spinnen, gekko’s, dot oso’s, muskieten en mieren. Deze zorgen ervoor dat je huishoudelijke taken nimmer stil komen te staan. Hoe vaak maak je je muren schoon in Nederland? Wil je je muren aldoor netjes en schoon hebben in Suriname, dan heb je daar wel een wekelijkse taak aan.

De plantenwereld
En dan het onkruid, dat overal naar boven schiet, zelfs al heb je bestraat. M’n buurman maakt zich vooral zorgen over dit onkruid op de voorgrond; daar zouden hele grote pollen onder zitten. Ik hoop dat ze met azijn vernietigd kunnen worden, want met kokend water ben ik geen meter opgeschoten. Zelf ben ik een tegenstander van gramoxone. Deze zeer giftige herbicide is in Nederland (inmiddels) verboden, maar in Suriname wordt het met regelmaat in de tuin toegepast. Het werkt op basis van paraquat-dichloride.
Overigens heb ik van een bloglezer te horen gekregen dat bouwplastic de stenen vochtig houdt, waardoor ze donker en lelijk worden en in de botanische tuin in Boxel hoorde ik dat het onkruid gewoon door het bouwplastic heengroeit. Ik heb zelf geen ervaring met bouwplastic onder tuintegels in Suriname, dus kan ik er niets over zeggen.
Als je een erf hebt, met bomen waarvan dagelijks de bladeren naar beneden komen, dan zal je ook dagelijks moeten harken. Onlangs zei mijn Surinaamse tante: In Suriname is goed te zien waar kinderen wonen, want daar wordt er dagelijks geharkt.
Zelf zal ik alleen de bloembakken beplanten, maar ben er nog steeds niet uit wat het zal worden. Deze borstelbloem/monkey’s brush (geen bottle brush!) kwam ik in een tuin tegen en vond ik wel erg indrukwekkend.
Het geloof
Omdat mijn eigen familie en kennissen in Suriname niet streng gelovig zijn, was ik vergeten dat religie in Suriname wel heel sterk leeft. Dat merkte ik bij mijn buren. Mijn Hindoestaanse buurvrouw zag ik 's ochtends in de voortuin bij de vlaggenstokken bidden. Uit respect wachtte ik even voordat ik met stoelen ging slepen naar m’n terras. Twee van mijn buurmannen vertelden mij dat ze elke dag in de bijbel lezen en bleken zeer gedreven om mij daarin te laten delen. Als je in een grote stad in Nederland woont, ben je dat echt niet gewend. Ik was ook even van mijn stuk gebracht.

De geuren
Geuren lijken veel sterker te verspreiden in Suriname, misschien komt het door het klimaat. In ieder geval zijn rond 12 uur ’s middags in mijn buurt de etensgeuren moeilijk te weerstaan. Ik ben omringd door Javaanse, Hindoestaanse en Creoolse buren. Op een dag rook ik achter elkaar ketjapvlees, massala en pom. Dat was een zware dag, vooral omdat ik het huis niet uit kon vanwege de werklui en slechts een volkoren broodje met worst had.
Maar ook de geur van gramoxone kwam mijn huiskamer binnen. En als de wind van achteren kwam, kreeg ik een heel onaangename geur binnen. Dus daar heb ik meteen wat aan laten doen.
Werk
Hoewel ik (nog) niet zoekende ben, is het altijd wel interessant om te zien wat voor vacatures er in Suriname zijn. Ik scan de kranten daarom wel regelmatig. Als voorbeeld heb ik hier een aantal vacatures uit De Ware Tijd van donderdag 17 december 2009:
- Obductie-assistent in het Academisch Ziekenhuis Paramaribo
- Aspirant Milieu Inspecteur bij het Bureau voor Openbare Gezondheidszorg
- Telefoniste/Secretaresse bij De Ware Tijd Publishing NV
- Sales Assistant bij Integrated Computer Services NV
- Onderhoofd Algemene Zaken en Huishoudelijke Dienst bij het Ministerie van Financien
- (Assistent-)Magazijnmeester bij Steenslagbedrijf NV Phedra
- Diverse vacatures bij Aannemingsbedrijf N. Raghoebarsing
- Office Assistant bij Oliemaatschappij SOL Suriname NV
- Marketing Coördinator bij Sobisco International NV
- Project Coördinator bij Sobisco International NV
- Chef Distributie bij NV Surinaamsche Waterleiding Maatschappij
- Supervisor bij United Caribbean Contractors

Hydrofoor en onderhoud
Tenslotte heb ik de hydrofoor installateur nog om een uitgebreide uitleg gevraagd over de werking van de hydrofoor. In ieder geval is het advies: zodra er problemen met je waterleiding zijn, schakel als eerste de hydrofoor uit. Een van zijn klanten had bij een lekkage alleen de hoofdkraan dichtgedraaid en niet de hydrofoor uitgeschakeld. Dit gaf grote problemen. Het is verstandig om goed naar het plaatje te kijken en na te gaan wat je moet doen om bijvoorbeeld de watertank leeg te laten lopen voor de jaarlijkse schoonmaakbeurt. De hydrofoor zelf zou elke 5 jaar een servicebeurt nodig hebben.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Monique wees trots op jezelf dat je nu je eigen woning in su hebt je bent weliswaar niet de enige maar dan nog wees trots op jezelf en oja leuk huisje heb je ik ben ook bezig maar wil eerst de buurten verkennen in su wanneer ik daar met vakantie ga in okt 2010 oke groetjes vanuit Nederland

Monique Chelius zei

Dankjewel voor de aardige woorden, anonieme lezer. Ik ben erg blij dat het me is gelukt een huis te (laten) bouwen in Suriname, zeker weten!
Als je buurten gaat verkennen voor een perceel, let dan ook op elektriciteits- en watervoorziening. Zeker bij kavelverkoop komt het regelmatig voor dat de verkoper deze voorzieningen pas laat aanleggen als een X aantal kavels zijn verkocht. Zo kan het best zijn dat wanneer jij begint met bouwen, er nog geen elektriciteit of water is. Ook is het handig om te weten hoe de buurt eruit ziet bij zware regenval. Heel veel succes met de zoektocht!!
Gr. Monique

karin zei

Hallo bouwers in en uit Suriname

ik ben net terug uit suriname tijdens de laaste twee weken is mijn keuken die ik in nederland had gekocht geleverd helaas beschadigd maar ja dat is de gok bij zelf vervoeren
voorheen op op diverse plaatsen wezen kijken naar keukens maar daar hing een stevige prijs kaartje aan. vandaar nederland
Tijdens mijn bezoek reed ik langs de lalaroohkweg nr 8 en zag dat daar een keukenzaak zat er stonden mooie keukens helaas zei de eigennaar dat hij nog niet open was maar in juli was ik welkom
tijdens ons gesprek was de winkelier wel bereid om een keuken uit te rekenen, nu komt het mooiste
Keuken gekocht in nederland (showroom) €6500 vervoer € 550 vervoer van haven naar mijn huis Srd 150 invoer keuken 35% mijn keuken koste dus ruim €9000 wel een mooie keuken
Als ik de keuken daar zou hebben gekocht dan was ik ruim €1500goedkoper uitgeweest mijn keuken is een kastenwand 2 kasten een blok van 4 kasten en een klein werkgedeelte aan de andere kant
het betreft een foli keuken spaanplaat front ook hier was ik niet goed over ingelicht deze fronten kunnen problemen gaan opleveren in de toekomst
Mijn keuken moets nog in elkaar gezet worden maar om het verhaar niet lang temaken heb ik mijn verhaal eerlijk uit de doeken gedaan dat ik al een keuken had gekocht in nederland en gevraagd of ik wel gebruik kon maken van hun monteur .Dat was geen enkel probleem ,de keuken is geplaatst en heb er geen spijt van behalve als ik dit van te voren had geweten had ik het anders aangepakt.
Dus mocht je ook een keuken nodig hebben met een eerlijke prijs
en veel keus moet je maar gaan kijken

groetjes karin

Monique Chelius zei

Hoi Karin,

Dankjewel, dat je deze zeer zinvolle informatie met ons hebt willen delen!! De website van deze zaak die de montage heeft gedaan ziet er professioneel uit: http://www.schmidtkeukenssuriname.com/