zondag 6 januari 2008

Ruimtelijke ordening

Onlangs gaf een vriend mij een knipsel uit een krant: Primeur voor Suriname: de nieuwbouwwijk. Deze nieuwe wijk Richelieu in Commewijne, waarvan het ontwerp in samenwerking met Amsterdamse stedenbouwkundigen wordt gedaan, moet met zijn 4000 nieuwe woningen een satellietstad van Paramaribo worden. Wat mij vooral trof in dit artikel is het volgende stuk:

De gemeente Amsterdam liet de Amsterdamse stedenbouwkundige Ruwan Aluvihare een stedenbouwkundig plan maken, een primeur voor Suriname, met voor Surinaamse begrippen bovendien tal van exotische elementen, zoals speeltuintjes voor de kinderen, groenpartijen en trottoirs. "Dat was echt een eyeopener voor de mensen hier", zegt Aluvihare. "Ruimtelijke ordening bestaat hier niet. Hier worden huizen gebouwd. Het is niet de gewoonte na te denken over de inrichting van de openbare ruimte"(het Parool, 23-10-2007).
Zover ik weet zijn er in Suriname geen regels voor trottoirs. De een doet er helemaal niets aan, terwijl anderen er gras laten groeien en weer anderen het bestraten. De een wil niet dat er auto's op parkeren en plaatst er palen of bloembakken, de ander houdt het parkeervriendelijk, maar vervangt kapotte straatstenen niet. Het resultaat is uiterst voetgangers onvriendelijke trottoirs. Daar wil ik liever niet aan bijdragen. Maar hoe doe je dat als er geen beleid is? Bij de bouw van dit huis heb ik steeds voor de onderhoudsvrije optie gekozen.
Het had niet altijd mijn voorkeur, want mijn persoonlijke voorkeur gaat eerder naar hout, dan steen of kunststof, eerder naar veel groen dan een volledig geplaveide tuin. Maar aangezien ik, in ieder geval voorlopig niet zelf in het huis ga wonen, heb ik mijn persoonlijke voorkeur laten varen. Alle onbebouwde grond rondom het huis, inclusief het trottoir, wordt geplaveid met grijze straatstenen. Ik heb niet voor de mooie roodbruine variant gekozen omdat ik vermoed dat deze veel meer hitte vasthoudt. Als ik groen wil zal ik dus met bloembakken moeten werken.
In mijn half jaar vakantie heb ik geleerd dat houtwerk en groenvoorzieningen dagelijkse inspectie nodig hebben. Houtluis komt in de stad niet veel voor, maar bij zware regenval willen de houtluizen wel eens op tournee gaan, en dan moet je er gauw bij zijn. Een zwerm Braziliaanse bijen kan zich binnen een kwartier in een boom nestelen, en dan moet je bijtijds, voordat zich ongelukkige steekpartijen voordoen, de brandweer inschakelen om de bijen met steekvlam te lijf te gaan. De brandweer komt overigens erg snel als het om Braziliaanse bijen gaat.

Inmiddels is in de Apollostraat het perceel opgehoogd tot maaiveld, dat wel 60 cm boven de straat ligt. Dat betekent dat het trottoir een behoorlijk eind stijgt. De percelen van de buren zijn niet zo hooggelegen, waardoor mijn trottoir zal afwijken van de anderen..... Het geraamte voor de poort staat er ook al. Volgende week worden de schuiframen en deuren geplaatst. Het meest spannende is op het moment: Hoe zal het vooraangezicht van het huis worden? Ik ben er niet van overtuigd dat mijn wensen volledig uitgevoerd kunnen worden. We zullen zien, deze bewerkte foto heb ik opgestuurd.

Geen opmerkingen: