zondag 9 maart 2008

Motivatie en Kostenplaatje

Omdat een tweetal vragen mij met enige regelmaat worden gesteld door lezers van deze weblog, zal ik ze hier beantwoorden.
Hoe ben ik ertoe gekomen om een huis te (laten) bouwen in Suriname? Wat heeft het me gekost?

Het zijn best persoonlijke vragen, en natuurlijk heb ik het recht om ze niet te beantwoorden. Maar vanaf het begin ben ik zo open mogelijk geweest over dit bouwproject, en dit wil ik graag voortzetten. Want kennisoverdracht is en blijft mijn doel, en dan zal je toch wat moeten prijsgeven.

Een huis bouwen in Suriname.
Het begon met een vakantie naar Suriname bijna 10 jaar terug. Ik was vaker op vakantie geweest, maar deze keer was het anders. Ik stapte uit het vliegtuig op Zanderij en er ging iets door me heen. Dit soort gevoelens zijn moeilijk te beschrijven, en ik zal hier ook geen poging wagen, maar een ding was duidelijk, ik voelde dat ik in Suriname thuishoor. Daarna ging ik vaker naar Suriname op vakantie en het gevoel werd alleen maar sterker. Terwijl ik als kind voornamelijk in de stad bleef, ging ik nu tijdens de vakanties naar het binnenland en ik was overweldigd door de schoonheid van de natuur. Ik weet nog dat ik na een vijfdaagse trip naar Palumeu met tranen in de ogen in het vliegtuig terug naar Paramaribo ging. En hoewel ik nu heel pragmatisch aan het bouwen ben in Paramaribo, ligt mijn hart niet daar,het liefst woon ik buiten de stad, in een mooi houten huis midden in de natuur,maar met alle mogelijke ecologische technische snufjes om ook daar van luxe te kunnen genieten. Maar ook als je daar woont, zal je af en toe wel de stad in moeten om voorraden in te slaan. We hebben in dat jaar nog het perceel van mijn moeder bezocht, maar we hadden er toen nog helemaal geen plannen mee. De jaren verstreken, ik kreeg de mogelijkheid een stuk grond te kopen (grondhuur) bij Powakka en op mijn werk schreef ik mij in voor verlofsparen. Ik heb toen 3 1/2 jaar lang 4 uur per week extra gewerkt tot ik uiteindelijk een half jaar vakantie had opgespaard. Ik realiseerde me heel goed dat na 32 jaar wonen in Nederland ik aardig verwesterd was en ik had al verschillende verhalen gehoord van mensen die hun leven afsloten in Nederland en terug gingen naar Suriname om er vervolgens achter te komen dat ze daar toch niet konden aarden. Nee, dat mocht mij niet gebeuren. Dus ging ik voor een half jaar naar Suriname. Na dit half jaar was m'n conclusie echter: Nee, ik kan nog niet in Suriname wonen; ik mis teveel efficiëntie, kwaliteit, service verlenend denken. Maar ik zag wel dat met het enorm opkomend toerisme dit gaandeweg aan het veranderen was. Ik zag mezelf dus wel over enkele jaren in Suriname wonen, maar dan moest ik wel m'n eigen huis hebben. Het liefst zelf gebouwd, want ik zou moeite hebben me aan te passen aan de gangbare manier van wonen en leefstijl in Suriname. Indeling van de huizen, inrichting, leefwijze, dat is in Suriname vaak anders dan wat ik mezelf voor ogen hou. Zoals ik het zie, is de bouw en leefwijze in hedendaags Suriname vaak geënt op Noord-Amerikaanse standaarden.
Terwijl men eigenlijk, vind ik, veel beter de tropisch Australische of Aziatische stijl zou kunnen overnemen. Dit vraagt natuurlijk om wat voorbeelden. Bijvoorbeeld, ik zie het nut niet in van de vaak donkere zitkamer in een huis in de tropen, vandaar de leefruimte met de grote ramen voorin, wat doet denken aan een groot binnenterras. Ik heb gekozen voor veel doorwaai mogelijkheid en hoog plafond om het huis koel te houden. Inrichting en leefwijze: Ik hou van efficiency, vandaar de flexibele indeling en er komen grote loungeachtige banken in de voorkamer waar je ook op zou kunnen slapen. Ik probeer zo weinig mogelijk donkere hoekjes te creëren voor ongedierte, dus geen inbouwkeuken. Maar goed, nog even een stapje terug. Tijdens mijn half jaar vakantie in Suriname ben ik dan toch met wat spaargeld begonnen met bouwen op het perceel van mijn moeder, en toen het spaargeld begon op te raken ben ik een lening aangegaan. Gaandeweg het bouwproject hebben we besloten dat het perceel beter op mijn naam kon staan. Dit hebben we dan via een notaris in Suriname laten doen.
Eerlijk gezegd, weet ik het werkelijk niet, of ik over een half jaar, 3 jaar of 10 jaar werkelijk in Suriname zal wonen. Ik zie wel hoe het loopt, maar intussen zorg ik wel dat het kan zodra ik het wil. Vandaar dus de flexibele indeling van het huis. Als het af is kan ik zelf voorin wonen en de twee achterste woonunits verhuren, bijvoorbeeld via Cynthiarentahouse*. Ik kan door een tussendeur vrij te maken twee units samenvoegen als dat nodig mocht zijn. Maar ik zou ook het hele huis als geheel zelf kunnen bewonen. Als ik uiteindelijk beslis om buiten Paramaribo te gaan wonen, kan ik m'n intrek nemen in de kleine woonunit achterin en het grote merendeel verhuren.

Het kostenplaatje
Met financiën omgaan is niet mijn sterkste kant. Desondanks denk ik dat ik waar voor mijn geld heb gekregen. Wanneer het huis af is, ben ik om en nabij 75.000 euro kwijt. En wat heb ik daar dan voor? Ongeveer 145 m2 woonruimte met drie twee-persoons appartementen (1 groot en 2 klein) met totaal 3x bad, 3x wc, 3x keuken, 3x zitkamer, 3x slaapkamer, 3x terras en een serviceruimte. Het huis is twee stenen hoger dan de gemiddelde laagbouw woning, en bij constructie en vloertegels heb ik geïnvesteerd in extra kwaliteit. Het huis is rondom geplaveid, er is dievenijzer en hekwerk. Gedurende het hele bouwproject is ook een wachter gefinancierd voor 9 euro per dag. Eens hoop ik de kosten per bouwfase goed op papier te hebben, maar dat gaat nog even duren. Voor deze berekening heb ik alleen gekeken naar wat ik er totaal in heb gestoken. Zoals ik al eens eerder heb vermeld, de "aannemer" heeft mij voor we begonnen laten weten dat een dergelijk huis in Suriname ook voor de helft van het bedrag gebouwd kan worden, maar dan ga je wel met inferieure materialen werken. En deze "aannemer" zou dan ook niet voor mij bouwen, want dat zou z'n eer te na zijn.

* Anno 2009 is dit voor mij geen optie meer, aangezien ik uit betrouwbare bron heb vernomen dat deze instantie richting de huiseigenaren geen zuivere koek meer is.

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Bij deze, gefeliciteerd met je nieuwe huis. Het straalt kwaliteit uit en het ziet er goed uit.

Tot zover bedankt voor het delen van je verhaal met ons (een ieder die het volgt). Ik vond het heel inspirerend,leuk en leerrijk om lezen.

Ik heb alvast een perceel gekocht en wil over een paar jaar hetzelfde realiseren.

Groeten,
Rayan

Monique Chelius zei

Hoi Rayan,

Bedankt voor je aardige reactie! Als jij over een paar jaar gaat bouwen in Suriname denk ik dat je daar veel meer keuze hebt in materialen. Want het wordt alleen maar meer en meer. Vooral omdat er zoveel van die Eurosurinamers :) komen bouwen met hun aparte wensen. Ik wens je heel veel succes!

Anoniem zei

Hallo Monique,

jjj ook bedankt. Het zal wel even duren voor het zover is. Ik heb eerst nog heel wat andere doelen te realiseren.
Verder is het mijn wens om, als het zover is, van begin tot eind bij de bouw aanwezig te zijn.

In het stukje over je motivatie schreef je "het liefst woon ik buiten de stad, in een mooi houten huis midden in de natuur,". Waarom heb je hier verder niets mee gedaan?

Groeten,
Rayan

Monique Chelius zei

Hoi Rayan,
Ver buiten de stad bouwen terwijl je in Nederland zit, dat zie ik als een bijna onmogelijke zaak.
Bij de bouw van dit huis had ik het geluk dat een familielid de financiele zaken voor mij kon beheren. Ook heb ik in Paramaribo veel ogen en oren die mij kunnen inseinen als er iets mis is. Bij Powakka zijn mijn contacten bijna nihil. Ik heb al drie mislukte pogingen gedaan om mensen warm te krijgen om daar te blijven, zonder water en zonder licht. Mijn conclusie, ik kan daar pas iets doen als ik zelf in Suriname woon.
Vanwaar je vraag? Wil je misschien zelf midden in de natuur iets opzetten?

Anoniem zei

Hallo Monique,

mijn vorige vraag was puur uit interesse voor je keuze. Ik vind het opmerkelijk dat er veel mensen zijn die liever buiten de stad (in de natuur) wonen, maar uiteindelijk toch voor paramaribo kiezen.
Zelf lijkt het me heerlijk om in het binnenland dicht bij een kreek/ rivier te wonen.
Omdat ik nog relatief jong ben, zal ik deze stap nog niet nemen. Als ik in suriname woon wil ik aan de slag.
Op dit moment zie ik in paramaribo toch meer mogelijkheden. Tot deze inzicht veranderd zal ik toch dichtbij de stad willen blijven. Als ik ooit met pension ga, heb ik geen excuses meer.
Mijn perceel ligt trouwens in Commewijne (belwaarde)..15 min vanaf de brug.

Groeten,
Rayan

Anoniem zei

Hi Monique, je verhaal heeft me veel meer inspiratie gegeven om te beginnen. Ik was in januari daar en heb m'n perceel schoon gemaakt en plannen gemaakt om te beginnen. Wil je hierbij bedanken dat je, al je ervaringen met ons wilde delen heb er veel aan gehad, so many thanks, en groetjes van Jolanda

Monique Chelius zei

Leuk te horen, Jolanda, dat je hier inspiratie hebt opgedaan! Heel veel succes met je bouwplannen. Als het nodig is je perceel op te hogen, laat je dan goed informeren. Dit doe je lang voordat je begint te bouwen of na de bouw. Groetjes!

Rayan, een perceel op Commewijne, 15 min vanaf de brug zal best in waarde gestegen zijn. Als je daar over een paar jaar gaat bouwen, vraag ik me af om alles wat ik hier heb beschreven nog van kracht is. We zullen zien. Groetjes!