woensdag 2 april 2008

Inrichting op afstand

Daar zit ik dan, hartje Amsterdam, lekker warm bij de verwarming, buiten een grijze grauwe lucht en een koude regen die op mijn dakraam klettert. Best knus hoor, maar dan Suriname, waar het nu 30 graden warm is met een heerlijk briesje en strakblauwe lucht, én waar een splinternieuw huis op mij wacht om ingericht en bewoond te worden. Dit is hét moment om in je nieuwe huis rond te lopen, om lekker te brainstormen over de inrichting en daarmee aan de gang te gaan. Dus geloof me, het is leuk te horen hoor, als een goede kennis op vakantie in het huis rondloopt en even belt om te laten weten hoe mooi het er uit ziet, maar makkelijk is het niet. Deze kennis was vooral onder de indruk van het tegel- en schilderwerk en heeft meteen de gegevens van de schilder genoteerd. De mensen die aan de achterzijde aan het bouwen zijn hebben ook al afspraken met hem gemaakt.

Ik heb helaas geen foto's maar ik ben gisteren wel bijgepraat over de status in Suriname. De schilder heeft de roodbruine stoot/spatrand aan de onderzijde rondom het huis geschilderd. Hij had daarbij een hulpje maar die heeft hij weer weggestuurd, want die deed meer kwaad dan goed. Het vocht dat nog in de onderste stenen zit geeft problemen bij het schilderen; de verf pakt niet goed. Dus daar moeten we in de droge tijd nog eens goed naar kijken. De schilder had me dit overigens al uitgelegd, dat dit wel eens problematisch kon worden, en dan had ik nog wel geluk, want soms heeft men dit ook binnen.
Planning is dat dit weekend de eerste delen dievenijzer worden geplaatst. Ik heb nu al gevraagd om foto's, want ik heb hier zoveel tijd in gestopt, het dievenijzer. Het laatste wat ik wil is dat dit vriendelijk ogend huis door al dat dievenijzer plotseling het uiterlijk van een gevangenis krijgt. Het wordt dus spannend. Er zijn in de afgelopen weken 's nachts weer twee keer dieven in de buurt gesignaleerd; een autoraam van de directe buren is daarbij stukgeslagen, de hond van de wachter zou de dief hebben weggejaagd.
Van de week is BEM langs geweest om opnieuw opmetingen te doen voor het granito aanrecht. Ik was opgelucht te horen dat er weer een meting heeft plaatsgevonden, want bij de eerste meting, waar ik zelf bij was, kreeg ik het even benauwd toen ik zag dat er een paar centimeter hoogteverschil zat tussen het begin en het einde van de rolmaat van de installateur. Natuurlijk heb ik er wat van gezegd en later mijn contactpersoon hierop geattendeerd, maar ook dat blijft spannend, want het midden tussen de twee spoelbakken (die ik heb aangeleverd) moet precies uitkomen op het midden tussen de koud- en warmwater aansluiting aan de muur. En bij de plaatsing van de staanders mogen er geen donkere nissen ontstaan als uitnodiging voor ongedierte. Mijn tante is volledig op de hoogte van deze wensen en ik hoop van harte dat ze bij de installatie aanwezig kan zijn.
Het geheel wordt een stukje duurder trouwens omdat er "staanders" en installatiekosten bijkomen (aanrecht zelf SRD 907,-, staanders 1300,-, installatiekosten nog onbekend).
Assuria heeft inmiddels ook een offerte uitgebracht. Ik heb voor een overeenkomst in Euro's gekozen. Andere opties zijn SRD en USD. Dat betekent dat ik in Euro's betaal en ook in Euro's zou worden uitbetaald. Nu zonder inboedel, bedragen de kosten (voor alle rubrieken) 99,- euro per jaar. EBS heeft de bekabeling nog niet gekeurd, dus kan de bouwstroom nog niet omgeschakeld worden naar het huis en kan ik PPS nog geen ok geven voor de installatie van het alarmsysteem. Installatiekosten van het alarmsysteem zijn trouwens geraamd op 930,- USD, excl. kabelgoten. Optioneel is brandalarm (380 USD), draadloze zendapparatuur (345 USD) en stabilisator stroomschommelingen (65 USD). Per maand kost de aansluiting op de meldkamer 17 USD, incl. uitruk-service, inspectie en onderhoud kost jaarlijks 85 USD. Men kan profiteren van kortingen bij jaarabonnementen.
Half maart is de trens achter de Apollostraat door Openbare Werken schoongemaakt. De dragline die daarvoor wordt ingezet wil wel eens de buizen voor waterafvoer beschadigen. Die van mij zijn deze keer gespaard gebleven maar die van de bouwende achterburen zijn beschadigd. Dit is niet te zien op de foto (overigens met dank aan Rene).

Natuurlijk kan ik me van hieruit alvast voorbereiden op de inrichting. Het importeren van electrische apparaten is daarbij een apart hoofdstuk. Want ook al heb je een 220 Volt aansluiting, dan wil dat nog niet zeggen dat de 220 Volt altijd wordt bereikt, en ook de frequentie (Hz) kan roet in het eten gooien. Gelukkig is dit al goed gedocumenteerd op internet: http://www.info-suriname.com/Emigreren/verhuizen.htm. Nog een aandachtspunt: schaf je in Nederland een fornuis of gaskookplaat aan, dan zal je die ook moeten laten ombouwen van aardgas naar buta-gasaansluiting.

Intussen zit ik me blind te staren op een prachtige design mini-keuken die ik maar wat graag zou laten nabouwen naar een tropische variant. Optie B is nog altijd de Udden keuken van Ikea.

9 opmerkingen:

Anoniem zei

hai Monique,

Wanneer ga je weer kijken?

Groeten Frits

Monique Chelius zei

Hoi Frits,

Het lijkt een eeuwigheid, maar ik ben nog maar net een maandje terug uit Suriname.
De planning was dat ik rond de jaarwisseling pas weer zou gaan. Ik weet niet of ik dat volhou.
De tickets zijn rond die tijd ook belachelijk duur, dus de kans is klein.
De vraag is, ga ik eerder of later? Ik heb nog geen idee.
En jij Frits, wanneer ga jij nou naar Suriname? :) Pas als m'n huis ingericht is of eerder?

Anoniem zei

Hallo Monique,
ook ik ben veel wijzer geworden van al de informatie op jouw blog.
zeer informatief. zelf wil ik eind dit jaar ook gaan bouwen en ben nu bezig de juiste contacten te zoeken. Kun je me vertellen wie voor jou betegeld heeft ik heb misschien ook een klus voor ze.
groetjes jowan

Monique Chelius zei

Hoi Jowan,
Stuur me een mailtje naar moksi@orange.nl, dan krijg je het telefoonnummer van mijn "aannemer". Het tegelwerk is onder zijn supervisie gebeurd, moeilijke stukken heeft hij zelf gedaan.
Goed te horen dat je gauw gaat bouwen. Ik was laatst in Utrecht bij een bijeenkomst "Blijven of teruggaan" van Tori Oso, waar naar voren kwam dat bouwen in Suriname steeds duurder wordt, en dat dit vooral komt door de "Nederlandse Surinamers"; het bouwmateriaal is niet aan te slepen, en over 10 jaar kunnen de Surinamers zelf geen huis meer laten bouwen of kopen. Niet mijn woorden maar van mw. Manichand van het NMI.

Fijn te horen dat je hier wat hebt opgestoken!

Anoniem zei

Beste Monique ben helemaal niet eens met die mw. Manichand, als de mensen in Suriname het verkiezen om ons uit te kleden terwijl de overheid het toelaat en niks voor hun medemens daar doet om het leven wat aantrekkelijk en draagbaarder te maken dan moeten wij hier niet de schuld van gaan krijgen. laten we eerlijk zijn dat we het niet op een presenteer blaadje krijgen.

Anoniem zei

Beste Monique,

Ik kom net uit Suriname alwaar ik een huis heb gekocht. Werkelijk een prachtig ding maar ik zou graag enige aanpassingen/vernieuwingen willen verrichten. Denk hierbij aan het betegelen en verven. Nu heb ik begrepen dat je heel erg tevreden bent over je schilder cq. aannemer. Zou ik van jou zijn gegevens kunnen krijgen. Zo ja, dan kun je het mailen naar sheela@mojotheater.nl

alvast dank,

Sheela

Monique Chelius zei

Succes met de aanpassingen aan je nieuwe woning, Sheela. De gegevens heb je reeds op je email-adres ontvangen.

Groetjes,
Monique

Anoniem zei

Hoi Monique, leuke site heb je, heb het aandachtig gelezen! Ben zelf ook woonachtig te Amsterdam en wil binnenkort ook overgaan tot het bouwen van een huis in Suriname.
Hopelijk ken jij een goede en betrouwbare aannemer, zodat ik daar contact mee op kan nemen,

mvg, Nancy Phillips

Monique Chelius zei

Hoi Nancy,
Dankjewel voor je leuk berichtje.
Mail me op moksi@orange.nl, dan krijg je het telefoonnummer van mijn aannemer.

Groetjes,
Monique Chelius