dinsdag 4 maart 2008

Advies

Ik heb net hier op Zanderij mijn laatste post in Suriname geschreven, en kon net nog op de pc met internetverbinding. Ik vlieg over een uurtje en heb nog steeds wat te vertellen.

Vandaag heb ik bij Fernandes 3 mooie wastafels besteld. Ik heb kunnen regelen dat ze volgende maand worden geleverd.
Bij Kersten heb ik tal van foto's genomen en namen van de Olympia kranen. Ik heb al alles geinventariseerd wat ik wil aanschaffen.Wastafel zonder bijbehoren: SRD 151,-, kraan in deze combinatie SRD 198,-.

Off topic: Ik kon het niet laten ook nog een Orichinees Casio horloge voor 25 SRD (6 euro) te kopen.

Nu het bouwproject tegen het einde loopt en ik terugblik op alle stappen in dit proces, kan ik wat algemene conclusies trekken over Bouwen in Suriname.
Ik heb gekozen voor een eigen ontwerp, een eigen indeling van het huis, en hier en daar aparte materialen. Ik had ook bij een van de aannemers in Suriname een standaard model huis kunnen kiezen. Ik denk dat een aantal dingen veel eenvoudiger waren geweest. Want zodra het "anders" is, is alles anders. Ik denk dat ik het 't beste zo kan omschrijven. Zie het als een kast die je zelf hebt ontworpen. Je kiest zelf de afmetingen, je kiest de materialen. Vervolgens ga je naar de Praxis of Gamma, je laat alles op maat snijden en koopt zelf de schroeven, scharnieren, knoppen, enz. Je moet zelf voor vervoer zorgen. En vervolgens zet je het zelf in elkaar, je gaat op zoek naar de juiste verf en schildert het. Nu, bij het bouwen van een huis in Suriname zal je je met al deze zaken bezighouden, behalve het daadwerkelijke in elkaar zetten van de kast en het schilderen zelf. Denk niet dat men er zelf over zal nadenken en je zal adviseren om het of deze of gene manier te doen. Of laat ik het zo zeggen, ik kreeg veel advies, maar meer vanuit emotioneel of esthetisch oogpunt, niet vanwege een goed onderbouwde theorie over kwaliteit of duurzaamheid ofzo. Natuurlijk waren er wel uitzonderingen; hoewel het proces heel lang heeft geduurd, kreeg ik goed advies van de tekenaar van Openbare Werken. Ik kreeg ook heel goed advies van de "aannemer" over de bouwmaterialen, heel goed advies van de notaris, van Assuria en van PPS (beveiliging). De laatste twee werken op een Westerse manier, de notaris heel gedegen met een Surinaams vleugje (mijn persoonlijke voorkeur). Overigens kreeg ik vandaag bij Kersten ook heel goed advies over kranen.
Mijn advies is daarom: als je op deze manier gaat bouwen in Suriname, pas je instelling dan aan, hou er rekening mee dat je met bijna alle processen bij de bouw wordt betrokken. Gaandeweg heb ik dit moeten leren, soms was ik werkelijk verbaasd met hoeveel dingen ik werd lastig gevallen en in hoeveel zaken ik me moest verdiepen. Tegen wil en dank ben ik nu een stuk wijzer geworden.

Overigens is de Bouw en Woonkrant van Suriname niet meer gratis. Ik heb de februari editie gekocht voor 3 SRD. Ik vind de krant nog steeds interessant en zit vol gedegen advies. Omdat het niet meer gratis is, zal ik ook geen artikelen hier weergeven. Interessant is ook een onlangs ingezonden brief aan de Ware Tijd, betreffende De Surinaamse Trust maatschappij NV en Rashiv Onroerendgoed Mij.

1 opmerking:

Anoniem zei

Hoi Monique, welkom terug in NL.
Ik ben ook in een afrondende fase met de bouw en ben ook net terug uit Su. Het ziet er heel mooi uit. Goed gedaan hoor. Je heb een fantastische aannemer volgensmij. Ik had niet altijd geluk daarmee.
Hoeveel heeft de bouw je totaal tot nu toe gekost? Ik zit al op de 53000 euro. Ik heb nog zo'n 3000 te gaan en dan ben ik klaar.
Als je foto's wilt zien mail me op laing71@hotmail.com

Groetjes en tot horens

Bryan