zondag 3 juni 2007

Het blijft maar regenen

Er hoeft maar een straaltje zon te zijn en Wahab gaat door met de bouw. Maar de regen laat niet veel toe. Tante Helen vertelde dat Wahab tot zijn middel in het water van de Apollostraat stond. Was hij op de brommer gekomen, dan zou alleen zijn stuur boven het water uitkomen. Maar hij was die dag toch gekomen want het perceel zelf stond wel droog. Nou goed, zolang de regen niet ophoudt komt de fundering in ieder geval niet af. Helaas kon ik geen overzicht van de hoeveelheid neerslag van de afgelopen dagen vinden, maar 95 mm neerslag op een dag is de laatste tijd geen uitzondering meer. Ik stuitte onlangs op een interessante weblog van ene Paul Kraaijer: http://sranan-news.blogspot.com, die over over het milieu- en afvalbeleid van Suriname schrijft. Hij vindt o.a. dat de hangjongeren van Paramaribo de trensen wel eens kunnen gaan schoonmaken. Want o.a. door de vuile trensen waar veel Surinamers hun afval dumpen loopt het regenwater niet meer weg.

6 opmerkingen:

Anne the Man zei

Is dit de regentijd? Met andere woorden: is het normaal en te verwachten dta er zoveel regen valt?

Even een zijsprong: een reactie wellicht op http://www.volkskrant.nl/wetenschap/article432018.ece/24_nieuwe_diersoorten_in_regenwoud_Suriname ?

Monique Chelius zei

Hoi Anne,
Gemiddeld valt er in de maand mei in Suriname 300mm neerslag. Dit jaar is ongeveer het dubbele, bijna 600mm bij een kleine luchthaven in Paramaribo gemeten. Dat is veel! Klimatologisch lijkt niet iedereen hiervan onder de indruk te zijn; de Intertropische Convergentie Zone (ITCZ), een zonale (oost-west) band van wolken en neerslag die met enige vertraging de jaarlijkse beweging van de zon volgt zou nu toevallig erg actief boven Suriname zijn. Maar er zijn daarnaast nog vele theorieën.
Wat betreft de nieuwe diersoorten; dat verbaast me niets. Volgens mij zitten er nog veel en veel meer. Iedere keer als ik naar het 'toilet' ging in het binnenland, zag ik weer andere kruipende beesten die ik nog nooit van m'n leven had gezien. En toevallig vertelde Paul me pas dat hij er van overtuigd is dat de aapjes die aan de overkant van onze plantage in de bomen slingerden, wel leken op wat we in de dierentuin hadden gezien, maar toch een tikkeltje anders waren en vooral een stuk groter, dan wat deze soort maximaal kan worden. Er is nog zoveel ongerepte natuur in Suriname, er valt vast nog veel te ontdekken voor de biologen. Zo'n mooi wandelend blad als wat we op onze plantage hebben gezien (http://photos1.blogger.com/blogger/18/3496/1600/welkome_dierenvrienden2.jpg) ben ik ook nog nooit ergens tegengekomen. Maar ik ben natuurlijk geen bioloog :)

ArieBombarie zei

hai Monique,

In het Parool stond ook hetzelfde artikel. Zal ik deze even voor je bewaren?

Groeten Frits

Anne the Man zei

http://extra.volkskrant.nl/animatie/fotospecial/specials/index.php?id=227
fotoserie in de volkskrant

Anoniem zei

Volgens mij ben ik door een Odontomachus gebeten.

Anoniem zei

Hallo Monique,

Wat leuk deze site van jou. Ga zo voort met wat je bezig bent en ik blijf je hier wel volgen. Leuk om dit allemaal te lezen. Groeten, je neef Oscar.