maandag 11 juni 2007

Fase 2 begint

Het is al een paar dagen redelijk mooi weer geweest in Paramaribo en dat is weer merkbaar bij de bouw.
Naar ik heb begrepen is de fundering bijna afgerond; en voor de volgende fase, muren optrekken van vloer tot ringbalk, is inmiddels het hout voor de kozijnen geleverd. Gelukkig houdt m'n tante alles goed in de gaten, want ze had gemerkt dat mijn verhaal over de grote schuiframen aan de voor- en zijkant van het huis niet strookten met die van Wahab. Hij dacht dat ik daar alleen maar ijzerwerk (dievenijzer) wilde. Nu pas begrijp ik ook zijn grap tijdens ons laatste telefoongesprek; dat voorbijgangers met hun hengel bij mij naar binnen komen vissen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Tante Helen zal mijn wensen nog eens verduidelijken.
De wachter heeft problemen met zijn voet; mogelijk heeft hij zijn voeten niet goed beschermd tijdens het aanbrengen van enkele funderinglagen; sommige schijnen in vloeibare vorm niet echt bevordelijk te zijn voor de huid. Hij heeft nu snel een behandeling nodig, alvorens de boel gaat ontsteken. Desondanks verlaat hij zijn post niet; zijn moeder kwam op bezoek op hem te verzorgen. Ongekend! Natuurlijk probeer ik van hieruit dit soort dingen de goeie richting op te coachen, maar ja, wie ben ik. Als ik met de arbo-wetgeving volgens Nederlandse standaarden kom aanzetten, komt mijn huis nooit af.
Inmiddels zijn er al heel veel foto's van de bouw gemaakt, maar ik heb ze nog niet ontvangen. Met een beetje geluk komen ze volgende week op CD-rom naar me toe. De bouwstroom is er ook nog niet; de centrale post waar mijn stroom vandaan moet komen, staat nogal ver van het huis, dus duurt het langer. Ja, zo gaat dat in Suriname. Water-kosten en buurtwachtpolitie kosten worden gelukkig al automatisch van de bankrekening afgeschreven.
Een paar dagen terug kreeg de overbuurman ineens een aanval, hij rolde op de grond van de pijn. Wahab en zijn zoon zijn te hulp gesneld en hebben hem naar de eerste hulp gebracht. Inmiddels heeft de overbuurman tabletten gekregen om de nog kleine nierstenen te vergruizen. Ja, Wahab is duidelijk meer dan een aannemer, uitvoerder en opzichter....

2 opmerkingen:

Anne the Man zei

Als de foto's er eenmaal zijn, dan zet je er vast wel een paar on line he?

Monique Chelius zei

Absoluut Anne! Bouwfoto's horen bij deze blog! Het wachten is wel erg moeilijk. Als het nog heel lang duurt krijg ik het teveel op m'n heupen, en moet ik mogelijk een weekje Suriname boeken, hihi...