donderdag 26 november 2009

Huishouding in de tropen

Muskieten, mieren, die akelige wurmpjes in hun ruitvormige huisjes, kamrawintje uitwerpselen; ze krijgen geen schijn van kans. Ik ga ze te lijf met mijn kruimeldief. Oorspronkelijk heb ik de kruimeldief uit Nederland meegenomen om het zand tussen de geleiders van de schuifdeuren makkelijk weg te zuigen – een akelig werkje om met een bezem te lijf te gaan -, maar inmiddels is de kruimeldief m'n grootste vriend geworden in het tropische huishouden.

Ik ben de woning gereed aan het maken om mijn intrek te nemen voor een paar weken. Het ene moment zit ik daar dan rustig een kastje in elkaar te zetten, het andere moment staat m'n Javaanse buurman bij de schutting met een lekkere zelfgemaakte saoto! Dat was een welkome verassing, want de kookgeuren uit de buurt deden m'n maag al rommelen.

Om de wind lekker door het huis te laten waaien wilde ik de achterdeur openzetten, maar uhum.. daarbuiten zag ik toch echt een leguaan net weglopen. Ik ben geen held als het om beesten gaat, en ik zou niet goed weten wat te doen als de leguaan binnen zou komen. En dat was dus iets waar ik in de planning geen rekening mee heb gehouden, maar er zijn tal van manieren om dit probleem achteraf op te lossen. Voor aankomende bouwers is het wel handig om hier alvast over na te denken. Ik denk dat ik zelf gaas aan de onderzijde van de diefijzerdeuren bevestig.

Trouwens, die grote tros bacove op de achtergrond, volgens mij ben ik niet sterk genoeg om die zelf te oogsten.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Beste Monique,
Hier een grote fan van je. De ontwikkelingen volg ik op de voet.De informatie die je geeft komt ons goed van pas, daar wij binnenkort starten met ons huis. Je brengt het ook op zo een leuke manier. Ik blijf je volgen.
Groeten,
Georgy

Monique Chelius zei

Dankjewel voor je leuke reactie Georgy!!
Wat spannend dat jullie met de bouw beginnen. Voor mij waren de spannendste tijden bij de start van de bouw, het begin van de droom. Daarna werd het afgewisseld; enthousiasme en broko-ede. Maar ik heb geleerd dat meewaaien met een storm die je richting op komt beter werkt in Suriname dan er keihard tegenin te gaan en op je strepen te staan. Nu is de droom bijna verwezenlijkt en de voldoening is grandioos. Ik sta te trappelen om mijn intrek te nemen. Heel veel succes met jullie droomhuis!!

ArieBombarie zei

Zoek een man, die kan voor je oogsten!

Maarten zei

Frits, bied je jezelf aan? ;-)