woensdag 18 maart 2009

Voorbereidingen; hydrofoor en airco

Zoals ik al eerder vermeldde heb ik nog geen hydrofoor geïnstalleerd.
Samen met de sanitair installateur heb ik wel reeds een boodschappenlijstje samengesteld en de plaatsing afgesproken.
Ik heb begrepen dat we alles van de lijst bij Lao's Bouwmaterialen (Gompertstraat 108) kunnen aanschaffen voor een goeie prijs.

- Meyers Hydrofoor 1/2 PK, 5 gallon druktank, incl. drukmeter, pressure-switch, 4 way.
(prijs Kersten SRD 1104,50, foto boven)
- 3 stopkranen
- 1 terugslagklep
- 1 flotter
- 3 3-delige koppelingen (3/4 duim buitendraads)
- 1 3-delige koppeling (3/4 duim binnendraads)
- 1 verloopring 3/4 duim naar 5/4 duim
- 2 m. kabel, incl. stekker met aarde (110V)
- 1 adapter stekker of stekker ombouwen
- 1 à 2 meter koperbuis 3/4 duim
- teflon tape
- 6 stenen van 4 duim om hydrofoor op te plaatsen
- geribbelde durotank van 200 gallon (eigenlijk zou een grotere beter zijn, maar daar heb ik wellicht geen ruimte voor).

Ik was blij te horen dat ik een terugslagklep heb. Deze is bij de waterinstallatie reeds geplaatst.
De terugslagklep zit in het middenstuk op dit plaatje van de bypass; als de stroom uitvalt zal (door de drukverandering) deze klep terugslaan waardoor ik weer SWM waterdruk krijg.
De installateur geeft zelf de voorkeur aan een stopkraan, die handmatig wordt bediend bij stroomuitval. Dit omdat na een tijdje de terugslagklep defect raakt.
Toen ik dit aan Rene vertelde adviseerde hij om de stroomuitval met enige regelmaat te simuleren. Want een terugslagklep kan heel lang meegaan, maar kan door onbruik vervuild raken door kalk en wat al niet meer, waardoor het eerder stuk gaat. Natuurlijk wilde ik weten hoe je merkt als de terugslagklep defect is. De pomp blijft dan doorwerken, zelfs wanneer alle kranen dicht zijn.

Wat betreft de hydrofoor. In Suriname is het gangbaar een pomp en druktank van staal aan te schaffen.
Ik kreeg echter de tip om voor RVS te kiezen. Toen ik dit voorstelde aan de installateur liet hij me weten dat in Suriname daarvoor de onderdelen niet voorradig zijn, je hebt dus een groot probleem wanneer er iets stuk gaat. Wie een RVS hydrofoor pomp en druktank wil aanschaffen zou kunnen kijken op de site: http://www.terpstratotaaltechniek.com/.

Zodra de hydrofoor is geïnstalleerd kan ik ook een boiler van 40 gallon van het merk Titan of Premium aanschaffen (220V). De boiler zal zonder hydrofoor niet werken.

Lees hier meer over de werking van hydrofoor en boiler (alleen met account bij DWTonline).

Voor de airco's heb ik bij Procool (Gompertstraat 48) wat gegevens opgevraagd. De service was professioneel.
In de winkel wordt ook netjes voor je uitgerekend hoe groot de airco moet zijn die je voor de kamer nodig hebt. Daarvoor laat je de lengte, breedte en hoogte van de kamer weten.
Klik hier voor meer informatie over de rekenformule. Ik weet niet hoeveel koelwatt er in Suriname nodig is per m3. Op deze site kan je extreem invullen, en daar wordt dan 50 Watt ingevuld, maar misschien is 100 meer op z'n plaats in Suriname. Wie het weet mag het zeggen.
Voor mijn kleine slaapkamers zou een airco van 6000 BTU genoeg zijn, maar die levert Procool helaas niet. Zij beginnen met airco's van het merk TGM type Highwall split unit (220V) van 9000 BTU. De prijs hiervan tijdens mijn bezoek (maart 2009) was met een 10% korting: SRD 1148,40. Basis installatie bij 3m afstand tussen units: SRD 474,76. Meerkosten p.m. SRD 78,30. Montagekosten p.m. SRD 37,58. Als je dit netjes in speciale kabelgoten wil laten wegwerken komen er nog wat meerkosten bij.


Dat wordt een kostbare aangelegenheid. Voorlopig laat ik de geld- en kopzorgen nog maar wegblazen door een Wind Machine.

1 opmerking:

Kim zei

Altijd fijn om een airco te hebben. Het scheelt enorm.