maandag 29 september 2008

Van bouwstroom naar huisaansluting

Vandaag heb ik (dan eindelijk) de offerte voor de aansluiting van bouwstroom naar huisstroom van EBS ontvangen.
Ik moest even slikken hoor. De aansluitkosten zijn 740 USD + 175 SRD en een borg van 180 SRD (excl. borg dus ongeveer 550 euro).
De eerste aansluiting voor bouwstroom had me al 49 USD + 699 SRD en een borg van 110 SRD gekost. (excl. borg dus ongeveer 215 euro).

Vanwege deze prijzen weet ik dat veel mensen tijdens de bouw een regeling treffen om gebruik te maken van de stroomaansluiting van de naaste buren.
Als je de buren het verschil van hun reguliere rekening en nog wat extra betaalt, dan ben je toch nog goedkoper uit.
In Suriname wordt de daadwerkelijke verbruikte stroom elke maand in rekening gebracht; je betaalt niet zoals in Nederland een vast bedrag, waarbij aan het eind van het jaar de rekening wordt vereffend.
De website van EBS is http://www.nvebs.com/ (ook voor levering van gas).
Hou er rekening mee dat beide aansluitingen, zowel voor bouwstroom als voor een huisaansluiting, maanden, soms zelfs een jaar, op zich kunnen laten wachten.
Ik dacht dat het voor mij in het dichtbevolkte Paramaribo Noord wel redelijk snel zou gaan, aangezien de voorzieningen er al grotendeels waren, maar toch bleek dat de capaciteit niet voldoende was. Er moest een extra procedure opgestart worden dat gepaard ging met extra technische handelingen. Tja.

Overigens is het goed mogelijk dat mijn aansluitkosten hoger zijn dan voor het gemiddelde woonhuis. Ik heb gekozen voor 110V en 220V aansluitingen en ben wegens het voorziene grootverbruik op een extra groep aangesloten.

Wat betreft m'n aanrecht van BEM, die is er nog steeds niet. Ik hoop dat de directeur, met wie ik inmiddels contact heb opgenomen, hier verandering in zal brengen.

Ik krijg steeds meer waardevolle informatie van bloglezers.
Wie graag foto's van zijn huis in aanbouw wil laten maken, kan mij mailen voor de gegevens.
Wie op zoek is naar een goeie notaris in Suriname en een notaris in Nederland kan mij ook mailen voor de gegevens (moksi@online.nl).
Deze notarissen kunnen apart benaderd worden, maar zij hebben ook al succesvol samengewerkt bij de koop/verkoop van een perceel in Suriname.

Geen opmerkingen: