zaterdag 8 september 2007

Niet te koop

Ik had een tijdje geen nieuws gehad, dus ik dacht, ik bel weer even naar Suriname.
De vaart zit er nog steeds in, maar het is wel tijd dat de waterinstallateur langskomt, want zolang hij zijn werk niet heeft afgerond kan er niet gepleisterd worden.
Inmiddels is het dak af, de waterafvoer is af, de bekabeling is bijna af en van enkele kamers is de vloer al gestort. Afgelopen maandag hebben de arbeiders een vrije dag genomen, ze hadden tot laat doorgewerkt en waren doodop van het beton storten. Het is op dit moment ook erg heet in Suriname, de grote droge tijd is begonnen. Het deed me daarom heel goed om te horen dat m'n tante, toen ze uit de hitte kwam en het huis binnen ging, aangenaam verrast was dat het daar zo koel was. Dat was natuurlijk ook de opzet van het hoge plafond. Maar misschien hebben de trapezium dakplaten er ook iets mee te maken. Het is te hopen dat het ook zo lekker koel blijft wanneer de gipsplaten in het plafond zitten. Ik heb voor gipsplaten gekozen i.p.v. het gangbare triplex, vanwege brandgevaar en knagend ongedierte. Een duitse architecte die ik in Suriname had ontmoet, wist me ook te vertellen dat het wat betreft warmte in het huis niet zoveel zou uitmaken, gipsplaten of triplex. Wahab bereidt zich al voor op de vele schroeven die hij zal moeten indraaien voor al die gipsplaten. Hoewel gipsplaten aan het plafond niet erg gebruikelijk zijn in Suriname heeft hij me kunnen verzekeren dat hij de job aankan. Zoals hij het me aan de telefoon uitlegde kwam het heel goed overeen met wat ik Dennis in "Klussen en Wonen" heb zien doen, dus ik heb er vertrouwen in.
Al met al, ben ik weer zeer tevreden. En met recht, want de wachter werd onlangs aangesproken door een meneer die het huis nu al wilde kopen. Hij drong behoorlijk aan, maar wachter zei resoluut: "het huis is niet te koop!".

2 opmerkingen:

Anne the Man zei

Wij hebben ook gipsplaten in het plafond. Dat is hier heel gewoon en die zeldzame plekken die ik tegenkom met hout/triplex zijn niet frisser. Integendeel vaak, moet ik zeggen.

Dus gips is OK, maar je moet wel uitkijken. Ik weet niet wat voor gipsplaten er in Suriname beschikbaar zijn en welke Wahab gebruiken gaat, maar hier in Israel worden ze in twee soorten verkocht: groene en roze.
Het zijn geloof ik de groene die iets duurder zijn en van iets betere kwaliteit, maar DIE worden voor de plafonds gebruikt en de roze worden voor gipsmuren gebruikt.

Het belangrijkste element dat het kwaliteitsverschil maakt, is dat de groene meer waterbestendig zijn. Dus voor gipsplaten die onder een dak zitten is dat een absolute must.
Als je -god forbid- een keertje lekkage hebt, wil je niet dat meteen het complete plafond naar beneden komt zetten. Of helemaal vervangen moet worden als het maar om een paar druppies gaat.

Ik heb zelf een keer door scheurtjes in mijn dakpannen lekkage gehad. Het enige dat ik hoefde te doen was de dakpannen vervangen. Het plafond goed laten drogen en opnieuw witten. Als het roze gips was geweest, had ik waarschijnlijk twee platen moeten (laten!) vervangen, want de waterstroom was precies over de voeg gegaan.

BTW, groene gips heb ik hier zelfs in het plafond in mijn badkamer.

ArieBombarie zei

Niet te koop? Nah.... :D