woensdag 18 juli 2007

Deze week pannenbier

Pannenbier is een term uit de huizenbouw. Pannenbier wordt gedronken wanneer de hoogste nok van het gebouw is gebouwd, en de dakpannen op het dak gelegd kunnen worden. Volgens de traditie gaat de vlag dan uit en trakteert de opdrachtgever!

Vandaag heb ik weer een uurtje met Suriname gebabbeld en ben weer bijgepraat. De bouw gaat voorspoedig. Wahab heeft nadat hij vorige week tot in de nacht was doorgegaan met het storten van de ringbalken een halve dag rust genomen. Hij heeft zich toen bezig gehouden met de begroting voor het dak. Dat doet hij helemaal zelf. Hij belt heel veel zaken af voor een goeie prijs-kwaliteit verhouding. En dat is echt niet zo eenvoudig in Suriname. Je moet de juiste plekken kennen, anders loop je de kans om goed ogende troep in te kopen. Vervolgens berekent hij zelf de hoeveelheden en dan komt hij uiteindelijk met de prijs voor de materialen en apart de arbeiderskosten. Op het moment is de koers heel erg hoog, 1 euro = 3,83 srd. Zo hoog is het tijdens mijn vakantie niet geweest, en dat komt mij goed uit, want de dakbedekking zal niet goedkoop zijn. Over tijdsplanning maak ik me allang niet meer druk; dat zit meer dan goed bij Wahab.
Verder zijn inmiddels alle kozijnen geplaatst. De steunbalken van het dak zijn er al en al het hout voor de dakconstructie is al aangekocht. M'n tante probeert zaterdag alle trouwe bezoekers van het bouwproject op de Apollostraat bij elkaar te verzamelen om het pannenbier te vieren. Oma levert ook een financiële bijdrage aan het feest en naar ik heb begrepen zal zij het pannenbier ook bijwonen. Dat zou dan haar derde bezoek aan de Apollostraat worden. Traditioneel bij het pannenbier in Suriname wordt de Surinaamse vlag op het hoogste punt geplaatst. Bij de start van de bouw hadden we reeds gemerkt dat Wahab niet gecharmeerd was van het duivelse goedje bier, dus waarschijnlijk wordt er zaterdag pannengemberbier gedronken. Tante Helen gaat op zoek naar een Surinaamse vlag.
Aan deze kant van de oceaan probeer ik een woonpolis voor het huis af te sluiten. Gelukkig werkt een van mijn tantes bij een grote verzekeringsmaatschappij in Suriname; zij wilde wel de voortgang voor me in de gaten houden. Verder moet ik uit zien te vinden of het echt nodig is het huis een dubbele insecticiden behandeling te geven. Het is zo duur, dat ik m'n twijfels er een beetje bij heb. Wat er wordt aangeboden is 5 jaar houtluisvrijheid voor een behandeling van de grond (500 USD) en het dak (ook 500 USD), neem je ze beiden, dan krijg je een kleine korting. 5 jaar houtluisvrij, betekent dat ook 5 jaar insecticidenwalm? Nou ja, het wordt weer googlen voor me. Mijn neef Jos die naar verwachting morgen op het vliegtuig naar Nederland stapt heeft al een CD-tje met de laatste foto's van de Apollostraat in zijn koffer. Totdat ik ze heb, moet ik het nog met het virtuele huis doen. Daar zit het dak er al op!
Trouwens, wie na Openbare Werken ook magertjes scoort bij dit bouwproject is het energiebedrijf EBS. Tot m'n verbazing is de bouwstroom nog steeds niet aangesloten!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

GEFELICITEERD!!!
Proost!

Anne the Man zei

Ik ben geneigd om je te adviseren voor de complete insecticide behandeling te gaan. Mijn ervaring in de subtropen is al erg met insecten; ik zou niet willen gokken met de tropen....