maandag 14 juli 2008

Gevangenis

Bouwen op afstand is niet eenvoudig. Dat blijkt nu maar weer. Het dievenijzer patroon dat ik de laatste keer in Suriname heb achtergelaten voor de grote schuiframen en schuifdeuren is ver te zoeken in het resultaat dat ik afgelopen weekend op de foto’s te zien kreeg. Nu had ik wel begrepen dat er hier en daar een extra spijltje geplaatst zou worden voor de stevigheid, maar ik had niet verwacht dat daarmee mijn hele patroon om zeep geholpen zou worden.Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Wederom flinke communicatiestoornissen en het grote gebrek aan controle vanwege de afstand. En ik merk het keer op keer, zodra mijn wensen met smaak te maken hebben gaat het geheid mis. Soms in mindere mate, en soms heel wat meer, zoals nu. De teleurstelling is groot en het zal ook allemaal weer vervangen moeten worden, want dit is niet wat ik wil.
Ik heb nu met de lasser afgesproken dat het laatste grote stuk dievenijzer aan de achterkant van het huis niet wordt gemaakt zonder mijn persoonlijke goedkeuring. De lasser treft trouwens niet veel blaam. Hij heeft het uiteindelijke ontwerp door mijn familie laten goedkeuren. Wat ik echter niet begrijp is dat hij juist met dit ontwerp is komen aanzetten, waar ik heel duidelijk van heb laten merken dat het mij een gevangenis gevoel gaf en ik dat echt niet wilde.
Hierboven: de inspiratiefoto die ik de lasser heb laten zien, mijn ontwerp voor 1 raam, de uiteindelijke uitvoering.

Zo te zien is het dievenijzer wel netjes geplaatst en het framewerk is sowieso nog goed te gebruiken. Het wordt wel een hele klus om het te laten vervangen, en deze klus schuif ik maar even voor me uit. Voor degene die zich afvragen waarom er openslaande delen in het dievenijzer zitten: om het gevangenisgevoel ietwat opzij te kunnen zetten en om de enorme ramen eenvoudig schoon te kunnen maken.

Met dit ongewenste dievenijzer patroon komt het idee voor een mooi vliegengordijn, weer helemaal opzetten. Dit plan had ik na mijn laatste bezoek in Suriname opgegeven vanwege de sterke wind die er in de woonkamer waait, maar misschien is er wel een zwaarder soort dat niet alle kanten opwaait. Je kunt hier in Nederland trouwens zelf je eigen vliegengordijn ontwerpen: http://www.vliegengordijnen.nl.

Een aantal weken geleden is overigens de aanleg van elektriciteit door het EBS goedgekeurd. Dus kan nu de bouwstroom opgezegd worden en de stroom omgeleid worden naar het huis.

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Beste Monique,

Ik vroeg me af waarom je toch een traliewerk hebt gebruik? is er geen andere optie's? Vind je dit nou niet gevaarlijk ivm brand?

gr. mick

Monique Chelius zei

Beste Mick,

Ik ben benieuwd of je deze vraag ook in Suriname hebt gesteld, omdat bijna iedereen in Paramaribo dievenijzer heeft, en bij velen kan alleen het traliewerk van de deuren open, waardoor er inderdaad bij brand zeer gevaarlijke situaties kunnen ontstaan.
Zelf heb ik ervoor gekozen dat op verschillende locaties in het huis het traliewerk van de ramen open kan. Maar dan nog zit je op het moment van brand weer met een slot dat open moet.
Pieter, een andere bloglezer, zag ook jouw vraag en kwam met een antwoord.

Dievenijzers en brandgevaar:
Ik heb daarvoor een oplossing bedacht. Ik ga dievenijzers laten maken die naar boven toe kunnen scharnieren, zodat ze open kunnen worden gezet. Aan de onderzijde komen een soort stangetjes die bij het dichtdoen door de muur naar binnen steken, en waardoorheen je dan een dwarsstangetje kunt steken. (of vastzetten met een verzonken moer; vgl. dat lezersadvies dat je kreeg).
Je kunt hetzelfde systeem natuurlijk ook zijwaarts laten scharnieren, maar zelf wil ik proberen het omhoogscharnierende dievenijzer meteen ook als luifel te gebruiken, met een soort lamellen erop.

Ben je zelf ook met bouwplannen bezig, Mick, en het vraagstuk dievenijzer?

Anoniem zei

Hallo Monique,

Ik zelf heb geen bouwplannen, maar een paar van mijn vrienden wel. voor hun ben ik momenteel een ontwerp aan het maken. Architectonisch gezien is een tralie werk niet zo mooi. Was er geen alternatieve oplossing. Wat ik begerepen hebt is er ook moderne aluminium shutters zo iets van YKK.....misschien zeg je dat wat. Het is shutter waarbij het glas om een aluminium frame zit. En om het inbraakwerend te maken had ik gedacht aan een folie over het glas te plaken? Aan 2 zijde? Hier in Nederland wordt het vak toegepast bij renovatie gebouwen.
Maar misschien heb jij andere ervaringen er mee? of iets opgepikt tijdens het bouwen van je huisje? Het zal ze niet stoppen dat weet ik maar wel vertragen, en in die tussentijd gaat het alarm af en de beveiliging is onderweg.
Ik hoor graag jou mening hierover.

gr. mick

Zie hiervoor http://www.seceurtronics.nl/Read.php?PageID=294

Monique Chelius zei

Beste Mick,

De effectiviteit van inbraakfolie heb ik gezien, toen er een inbraakpoging was gedaan in het gebouw waar ik werk. Geweldig spul. De inbrekers zijn er ook niet ver meegekomen, het glas was ingedeukt en gebarsten, maar het zat er nog. De inbrekers zijn op de vlucht gegaan, wellicht door het afgaan van het inbraakalarm. Precies wat je zou willen bij poging tot inbraak. Dit gebeurde toen het gebouw leeg was en alle ramen en deuren dicht. Maar dan je woonhuis in Suriname. Dat is toch een beetje anders. In mijn volgende blog schrijf ik wat meer over inbraakbeveiliging in Suriname. Misschien heb je daar ook iets aan.
Wat betreft de optie die jij hier noemt.
De shutters die je beschrijft ken ik niet, en ik ben ze zelf ook niet in Suriname tegengekomen. Maar als je ervoor kunt zorgen dat de shutters van binnen makkelijk (bij brand) en van buiten moeilijk (bij inbraak) losgewrikt kunnen worden, dan lijkt het me in combinatie met inbraakfolie een heel goeie optie. De shutters die ik in Suriname heb gezien, heb je als inbreker zo losgewrikt.

Groeten,
Monique

Anoniem zei

Beste Monique, ik probeer je via je emailadres te bereiken maar krijg het telkens terug met de mededeling dat het mailadres moksie@orange.nl niet bekend is. Heb je een ander mailadres, ik heb een paar vragen over de aannemer.
MVG
JB

Monique Chelius zei

Beste JB,

Ik ben moksi, zonder een e op het eind. Ik wacht je mailtje af.

Anoniem zei

Hey Monique,

Je blog is fantastisch, echt veel info enzo. Mijn bedrijf levert o.a. inbraakvertragende glasfolie zoals door Mick beschreven. Ik heb één en ander in Suriname bekeken en het heeft in eerste instantie eigenlijk alleen nut bij vaste ramen ( geen kiep/kantel ramen ).
Het voordeel is dan wel natuurlijk dat je geen zichtbelemmerend metaal voor je ramen zit en een volkomen helder zicht hebt...
Wellicht tot een optie ?

Groeten en ga zo door met je toffe blog !


Danny
danny@sunblock.nl
www.sunblock.nl

Monique Chelius zei

Danny, dank je wel voor je enthousiaste reactie! Ook bedankt voor je advies. Altijd prettig om nuttige informatie te ontvangen, en helemaal wat betreft inbraakbeveiliging in Suriname. Het blijft een uitdaging om daar een degelijke en tegelijk goed ogende oplossing voor te vinden.

Monique