dinsdag 9 november 2010

Werklui in en rondom je huis

Inmiddels zit ik alweer dik een maand in het herfstklimaat van Nederland. Dit verslag is echter nog van toen ik nog in Suriname zat. Ik ben eind september ermee begonnen, maar heb het wegens uitputting, stress, frustratie, boosheid, ziekte en wat al niet meer in de dagen daarna niet kunnen afronden. Nee, nee, dit wordt geen klaagzang, maar wel een puntje van aandacht; je hebt een goeie voorraad energie, doorzettingsvermogen, flexibiliteit en optimisme nodig om stand te houden bij de manier van werken zoals dat in Suriname geldt, zelfs in de laatste fase van je bouwproject. Hierover een volgende keer meer, maar zo begon het….

Afgelopen zaterdag was een erg drukke dag. Ik had twee afspraken. De schilder zou beginnen met het schilderen van mijn schutting en de zonen van de aannemer zouden binnenshuis allerlei kluswerk voor mij doen. Dat zag ik zo wel zitten. Maar terwijl ik ’s ochtends vroeg verf aan het kopen was, kreeg ik een telefoontje van mijn aannemer dat een van zijn arbeiders bij mij voor de deur stond. Hmm… Dat was niet afgesproken, maar goed, nu had ik dus drie klussen op één dag lopen. De zonen van de aannemer zouden de laatste ontbrekende straatstenen meenemen, en die zouden dan door deze jongen, die voor een dichte deur stond, geplaatst worden. Dit zou de afrondingsfase van de schutting zijn en dat zinde me natuurlijk wel.

Je kunt je voorstellen dat ik af en toe wel een beetje dol werd. Natuurlijk heb ik met de schilder, die als eerste was gearriveerd, afgestemd: “Heb je nu echt alles wat je nodig denkt te hebben? “ En natuurlijk moest ik diverse keren de instructie voor de binnenwerkers onderbreken om toch extra spullen voor hem te halen. Daarnaast creëerde het (niet voor die dag geplande) snijden van de straatstenen heel wat stof, wat uiteraard hinderlijk was voor de schilder en maakte de snijmachine soms zoveel lawaai dat binnenwerker 1 niet meer kon communiceren met binnenwerker 2 die op de vliering zat.

Voor wie het nog niet weet, er zijn grote verschillen tussen een binnenwerker en een buitenwerker, uitzonderingen natuurlijk daar gelaten. Maar over het algemeen komt het er op neer, dat een buitenwerker tijdens zijn werk veel troep en vuil op je erf genereert en niet opruimt. Eerlijk gezegd, denk ik dat zelfs een 3-daagse training “netjes en hygiënisch werken” niets zou uitmaken. Een binnenwerker echter, vraagt heel netjes of ze dit of dat, bijvoorbeeld een ladder, mogen gebruiken om hun werk beter te kunnen doen. Doorgaans ruimen ze ook alle troep die ze hebben gemaakt weer netjes op.

In ieder geval was ik die dag dus van de ene plek naar de andere aan het hollen om aanwijzingen te geven, materialen en soms gereedschappen te voorschijn te halen, het resultaat te controleren en natuurlijk de arbeiders van koud water te voorzien (mijn kleine koelkast kon amper de grote hoeveelheden water in dit tempo bij dit extreem warme weer aan). Tussendoor werd ik ook nog gebeld voor allerlei afspraken, er kwam visite en een monteur om een en ander op te nemen.
Aangezien ik vooral over het kluswerk van de binnenwerkers wel tevreden was – ze pakten al die (voor hun) onbekende ophangsystemen heel goed op – liet ik deze niet gaan voordat m’n hele lijst van klusjes was afgewerkt. Het woord slavendrijver is later een keer gevallen, maar het komt erop neer dat de jongemannen van 10 uur in de ochtend tot bijna middernacht bezig zijn geweest. Het is er toen dus ook helemaal niet van gekomen om de opening van de zaak van de overburen die avond bij te wonen. Dit vond ik wel jammer, want het burencontact vind ik ook heel belangrijk.
Maar goed, het resultaat mocht er zijn; m’n plafondventilator zat goed vast aan één van de houten latten op de vliering, mijn Dignitet staalkabels voor gordijnen hingen in de voorkamer nu ook tegen het plafond (in speciaal hiervoor aangebrachte stukken hout op de vliering), m’n LED muurlamp met bewegingssensor op zonneenergie was netjes geïnstalleerd en werkte voortreffelijk! Voor de andere klussen (vele ophangsystemen) hoefden de jongens niet de uiterst hete vliering op.


Dit was best een goeie dag. Erg uitputtend, maar veel resultaat.

Geen opmerkingen: